• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

möss..

F

F.d. 18544

Guest
hej alla,
är ny här.
Så har man då hämtat ut pärlan....eller nästan i alla fall
o vad får man se när man öppnar främre hyllluckan...en mussvans....som lever..
o resten är inte kul...4 - 5 möss tar till flykten ner genom nån kabeltunnel...:confused:
demontera skåp, tvätta byta beklädnad....m.m...
finns tips till nästa vinter..???
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: möss..

hej alla,
är ny här.
o resten är inte kul...4 - 5 möss tar till flykten ner genom nån kabeltunnel...:confused:

Hej! Jag lider med dig. Möss i husbilen får bara inte förekomma. Dom sk o pi o de luktar f.

Du nämner "nån kabeltunnel" som om den vore utom kontroll för dig. Börja med att kolla upp den tunnelns öppningar.

Töm husbilen noga innan du vinterställer den. Det får inte finnas aningen av något ätbart kvar. Jag menar då också brödsmulor och minsta såsfläck på en dyna. Hyperrent ska de va.

Kolla upp "kabeltunneln". Kolla all möjliga ingångar till bodelen. Glöm inte friskluftintagen. Stäng dessa. Ventiler måste ha täckning av finmaskigt galler. Inget över 1 kvcm.

Det går att stoppa dem!

Vi kan hjälpas åt.

Ha en trevlig helg!

Alve
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: möss..

Töm husbilen noga innan du vinterställer den. Det får inte finnas aningen av något ätbart kvar. Jag menar då också brödsmulor och minsta såsfläck på en dyna. Hyperrent ska de va.


Ack ja! Hade möss i bilen en vinter när den inte stod här på gården. Förutom all sk-en (med medföljande äckelkänsla och hysteriska rengöring) hade en gardin nära köket förmodling haft en liten fläck på sig, och hade alltså blivit söndertuggad.
De vintrar den ahr stått på gården har det inte varit kryp inne i den. Vet inte om det är alla katter som smyger omkring här, eller om det är att jag tittar in vagnen nästan dagligen, eller om jag bara haft tur... Jag är i alla fall extremt noga med att ta bort allt potentiellt ätbart efter den betan!
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: möss..

Hej Alla!
Vi har också haft besök.:mad: Nogrann städning och tömmning av alla skåp,samt ut med alla dynor.Vi lade sedan ut gul lök i klyftor runt i alla skåp och i dubbelgolvet.Du skall se till att det inte växer gräs eller sly under bilen(dom klättrar bra)och sedan kan du strö ut lite enris runt hjulen.Detta har hjälpt oss,dom gick ut ganska omg.
MVH Anders.B:)
 
F

F.d. 17553

Guest
Sv: möss..

Plantera en säck havre brevid bilen så kalasar dom på det i stället.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: möss..

Ett gammalt tips från veteranbilstiden är att lägga vitlök i bilen, det gillar dom inte och passar sig för att krypa in. Det sätter ingen lukt i bilen och är en billig och bra problemlösning.
 
Toppen