• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mögeldoft från kvarglömda frukter

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Har med framgång använt ozongenerator i många år. I båt, hus och bil. Mest fantastiskt är hur brandröklukt försvinner efter bara något dygn. Sanerade en källargarderob med kläder ( bl a pälsar) där av misstag rök från en braskamin gått baklänges i luftintaget! Man var beredd att slänga kläderna men efter ett dygn luktade det granskog! Se upp med naturgummi bara. Ozonet bryter snabbt ned (oxiderar). Gummit blir som pulver. Nu finns inte naturgummi i så många produkter längre men det förekommer. B la i resårer i baddräkter (Elasta) och underkläder. Elkablar är normalt plastisolerade i dag men det skadar inte att vara litet försiktig. Ozon är tyngre än luft så apparaten skall stå högt!
/Claes
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter K, om du kör den i garaget har du väl inte bil eller däck där. Ozon gör ju att gummi och plast åldras (?).

Jag har bara kört den en gång, och då i cupén på min pickis, fönster o dörrar stängda, tror inte att ozon läckte ut ur cupén.
Bilen stod visserligen i garaget under behandlingen som tog 2h, men garaget är stort 270m2 :)

Tack för tipset :)
 
Senast ändrad:

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag håller helt med. Jag fattar inte varför just citroner luktar så illa? Vi ska prova ättika och bakpulver, så får vi se om vi går vidare med ozongenerator.
Om inget av detta funkar öppnar vi en burk ärtsoppa :)

//Jocke
Var försiktig med ätika mässing/ aluminium ärjar
Om koncentration blir för hög i luften
Vet av erfarenhet i båten
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Många skriver om Ozongeneratorer som fungerar som luftrenare. Det säger sig självt att en Ozongenerator/ luftrenare som är avsedd att stå på kontinuerligt i ett bostadsutrymme levererar så litet Ozon för att vara ofarlig för hälsan att den inte kan ta bort starka luktkällor, mögel eller kvalster inom någorlunda rimlig tid eller inte alls. Nej för det krävs ordentlig effekt och därmed går det inte att vistas i det behandlade utrymmet under proceduren och efteråt måste det vädras ordentligt. Att naturgummi åldras av Ozon vet man sedan länge, tvätt som hänger ute oxideras långsamt men till slut har t ex naturgummiband i t ex baddräkter tappat sin spänst. Bildäck är ju i dag i princip inte byggda av naturgummi utan till nästan 100% av plaster liksom elkabelisolering och påverkas därför väldigt litet eller inte alls av Ozon. 'Gummimattorna' i bilen är ju inte heller av naturgummi.
Upplysningsvis : En stor och känd båttillbehörsbutik (får väl inte nämna namn här?!) tillhandahåller en Ozongenerator som av egen erfarenhet fungerar väl. Hotell har sedan länge använt sådana här för att sanera efter gäster som rökt eller på annat sätt (surströmmimg!) åstadkommit besvärande lukt.
/Claes
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jag tror nog mer på amerikanska myndigheter än på proffstyckare här;). Att starta en manick som producerar giftig gas så fort man har lite matos eller tillfällig dålig lukt (som säkert försvinner med tiden) är ren idioti. Kan vara motiverat i vissa fall tex man sanerat ett mögelhus eller liknande för att få bort resterande mögelsporer. I bilar finns en massa el och elektronik, kabelisolering mm som tar skada.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Jag tror nog mer på amerikanska myndigheter än på proffstyckare här;). Att starta en manick som producerar giftig gas så fort man har lite matos eller tillfällig dålig lukt (som säkert försvinner med tiden) är ren idioti. Kan vara motiverat i vissa fall tex man sanerat ett mögelhus eller liknande för att få bort resterande mögelsporer. I bilar finns en massa el och elektronik, kabelisolering mm som tar skada.
Du har inte riktigt förstått eller? Man har den i tomma utrymmen, som man har rensat från blommor människor hundar katter ja levande saker. Sedan kör man från 20 min upp till 60 min. Efter det väntar man 1-2 timmar innan man går in och vädrar. Man kör alltså inte Ozongenerator när det är folk eller djur i huset rummet bilen.
Hur gör du med ozonet som bildas av jorden anser du det som farligt med?
Ta nu och ta det lugnt och låt oss ansvarsfulla människor använda ozon. På ett säkert sätt.
Slut diskussion med dig.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ansvarsfulla människor bör inte använda dessa i tid o otid. Hur kan du vara säker på att det inte finns rester av gasen kvar fast du vädrat om du lästa rapporten så behövs det inte mycket för att påverka lungorna. Ozonet som finns naturligt är inte i närheten av dessa koncentrationer. Om du läser dagstidningar så ser du annonser för dessa dagligen det är ren bisniss, plötsligt har lukter blivit det stora problemet , man skapar ett behov som inte finns men målet är ju förståss att alla har en sådan och helst två, en i hemmet och en i sommarstugan, men sanningen är ju att ingen egentligen behöver en sådan. (ska inte säga ingen för det finns säkert svåra allergiker som kan ha nytta av dem). Ja det får bli mitt sista inlägg i denna tråd.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
En artikel ur villaägarna:
Ozon kommer inte åt problemet med fukt och lukt
Ozongeneratorer* säljs som ett enkelt sätt att åtgärda fukt- och luktproblem. Men de kommer dessvärre inte åt orsaken till problemen. Ozon ger dessutom luftvägsproblem och kan medföra att hälsofarliga nedbrytningsprodukter bildas. Det visar en ny rapport från Villaägarna Produktgranskning.
 
Toppen