• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mögel

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Trevlig överraskning mötte oss idag. Plåtisen (crossbuss) står utomhus hela vintern och det har aldrig varit några problem. Visserligen extremt mycket snö denna vinter. Öppnade förarhytten och möts av mögel överallt, säten, bälten, ratt, instrumentering. Vad gör man? Skroten eller går sådant att åtgärda? Tur att det inte är en plåtis i halvmiljonsklassen, men det svider ändå. Känns just nu som det blir att elda upp drygt 100 000:-.
 
F

F.d. 58689

Guest
Trevlig överraskning mötte oss idag. Plåtisen (crossbuss) står utomhus hela vintern och det har aldrig varit några problem. Visserligen extremt mycket snö denna vinter. Öppnade förarhytten och möts av mögel överallt, säten, bälten, ratt, instrumentering. Vad gör man? Skroten eller går sådant att åtgärda? Tur att det inte är en plåtis i halvmiljonsklassen, men det svider ändå. Känns just nu som det blir att elda upp drygt 100 000:-.
Aj då, det låter inte bra. Ändå bor du i norr med kallare och torrare vintrar, än de varma och fuktiga vintrarna i södra Sverige.
Kan all snö förhindrat naturlig ventilation?
 
F

F.d. 22252

Guest
Tvätta med klorin det går garanterat bort, har fått lite på mugghållarna av trä. får ta gummihandskar och en trasa med klorin.
Man kan ta en pumpflaska med klorin och spruta på sen för man hålla på med en våtsugare och vatten.
Målade en gång en gammal husvagn med vit plastfärg invändigt framåt vårkanten skiftade alla målade snickerier i grönt men gick lätta att tvätta av. Klorin dödar ju möglet, finns även medel för mögel bl.a. på båtfirmor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja en ozongenerator fungerar bra mot mögellukten och mögel är ju inte bra om man är allergisk, ska man sanera så blir det ju munskydd och handskar och inga barn i närheten. Värre dock när någon dött i bilen för många år sedan såldes en ganska ny volvo för vrakpris, föraren hade dött i bilen och legat där länge det var likmask. Hela inredningen fick bytas enligt ryktet.
En jonisator för bilen har jag hemma ibland har jag ställt på den i sovrummet och det fungerar.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
du har lämnat något i bilen typ mynt eller andra metaller som har joniserat skapat detta ! har råkat ut för det med samma sak ! köp mögelbort i färgaffären och tvätta och tvätta ! mycket jobb men det går ! har bilen varit inpackad ?
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
du har lämnat något i bilen typ mynt eller andra metaller som har joniserat skapat detta ! har råkat ut för det med samma sak ! köp mögelbort i färgaffären och tvätta och tvätta ! mycket jobb men det går ! har bilen varit inpackad ?

Inpackad av snö kan man väl kalla det. Och mynt...... ja det är inte otroligt. Ställde bara bort den i höstas. Fast mynten är nog oviktiga i detta fall. Har däremot 30 kg verktyg i bilen :twitcy:. Well, bara att kavla upp ärmarna då :msn_thumbup:.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
du har lämnat något i bilen typ mynt eller andra metaller som har joniserat skapat detta ! har råkat ut för det med samma sak ! köp mögelbort i färgaffären och tvätta och tvätta ! mycket jobb men det går ! har bilen varit inpackad ?
Det överstiger mina kunskaper hur mynt/metaller skall jonisera (luften?) så att det sedan blir mögel. Men man kan ju inte veta allt och det vore intressant att lära något nytt. Vet du någon referens som förklarar det hela? Hittar ingen själv.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det kommer ju av själva fukten i bilen men mynt och metaller suger åt sig fukten och på nåt sätt fäller av sig så det möglar ! kom ihåg vi hade tömt hela bilen på allt men glömt några koppar och silver mynt i askkoppen ! bilen stod i ett stort tält var o kollade mellan jul o nyår det hade varit riktigt kalla mån och inget hade hänt ! sen följde några milda mån var upp i början på mars tror jag det var och upptäckte detta ! hela bilen hade börjat mögla invändigt beslag var gröna allt såg för jävligt ut ! taket var grönt men det hade inte gått djupt in så gick ju o tvätta o skura bort samt putsa alla beslag osv fan vad vi höll på för att få den ren ! fick förklarat för mig att fukten i kombination med mynten hade satt igång detta ! men det var ju ingen eller bristfällig ventilation i själva tältet !
 
F

F.d. 22252

Guest
Mögel är ju en typ av växt som lever, tror att den behöver två saker, vatten och näring.
Metall kan i viss mån bidra till fukt genom att den blir kall på natten sen behåller den kylan och fukten i luften kondenserar på den kalla ytan, men har svårt att tro att en mindre mängd metall kan ha något att göra med detta.
Det är ju inte hokuspokus det handlar om hoppas jag. På min bil har jag en mugghållare i teak för båtar och man kan se var burkarna med energidryck har stått eftersom det möglat precis där, tidigare var det fläckar. Så möglet har helt enkelt fått mat.
Var mycket vanligt att det möglade fort i skafferier förr i tiden som bara hade en vädringslucka för att om möjligt hålla lite kyla den kalla årstiden. Mögligt bröd dök upp på matbordet ibland men det ansågs nästan normalt och gick att skrapa av. x.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om bilen är så illa angripen är mitt råd att du inte skall göra något själv. Har du mögel på alla synliga ytor så har du säkert på alla dolda ytor också såsom under säten inne i skåp & bänkar mm. Har du mögel så har du sporer & dessa tar med sina trådar sig in i alla porösa material. Detta är ett jobb för en proffessionell saneringsfirma, ingen rekondfirma. När bilen är sanerad så kan man rekonda. Fråga ditt försäkringsbolag till att börja med, detta kan ju tänkas täckas av försäkringen.
 
Toppen