• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mögel i sovalkoven

F

F.d. 24471

Guest
Vi är nyblivna husbilsägare och har upptäckt mögel i sovalkoven ovanför förarhytten.
Vi har en Karmann VW LT 31 årsmodell 1990. Finns det någon som kan hjälpa oss och tala om hur man sanerar mögel.
Möglet kommer från en gammal läcka. Intorkat. Men vi kollade tyvärr inte där när vi köpte husbilen, däremot så hittade vi en ny läcka i framfönstret som vi åtgärdat, men nu måste vi försöka att bli av med lukten från den gamla.
SNÄLLA HJÄLP OSS! Sista veckan på gubbens semester börjar på måndag och vi vill så
gärna åka en vända ner till Timmernabben. :mad::)

Senast redigerad av en moderator:
C

cheetah1

Guest
Sv: Mögel i sovalkoven

Först och främst, kolla om det beror på en vattenläcka. Täta denna isåfall.

F

F.d. 24471

Guest

Vi har just tätat en liten läcka i framfönstret på sovalkoven men det är inte från den möglet kommer. Det är från en gammal läckskada som är intorkad och svart. :swoon:
Vi har tvättat med Klorin och då kom nästa problem. Små mm-stora svarta snabba djur springer omkring i alkovutrymmet. VI GER SNART UPP DET KOMMER BARA NYA PROBLEM HELA TIDEN.
Det skulle ju bli så roligt med husbilen!?!?!? Vi har bara varit ute ett par dar och nu är det bara 1 vecka kvar på semestern.
ETT STORT TACK TILL ER ALLA SOM KOMMER MED RÅD.

Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Viktigt är att ventilationen är god under vinterperioden. Om bilen inte används under den perioden, tag helst ut madrasser och övriga dynor.
Om inte det är möjligt, försök att vika upp dem alt ställa dem på kant så att luften kan cirkulera.
Mögel uppkommer just av kombinationen fukt och dålig ventilation.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Motormännen har en burk "Sanitator". Den innehåller nån gele som luktar Teatreeoil.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Om ni har små djur i alkoven så föreslår jag att ni pratar med Anticimex. De kan tala om vad det är och hur ni ska komma tillrätta med det. De är duktiga på sånt.

F

F.d. 19647

Guest

Har nyligen köpt en Fiat Ducato, och var så lyckliga och glada! Tills vi skulle städa alkoven...upptäckte fukt under skivorna och att alla träreglar var utruttna! Nu är de ute, men finns det en ny att få tag på, eller kan man fixa den på nåt sätt?

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

gammal tråd du hittat. En så fuktskadad bil som din verkar vara om alla reglar ruttnat är ett mycket stort renoveringsjobb som kräver kunskap och tillgång till lokal och verktyg. Det finns några trådar som beskriver omfattning och vad som krävs.

F

F.d. 19647

Guest

Tack för snabbt svar! Undrar var jag hittar dessa trådar...var ska jag söka dem?

F

F.d. 32985

Guest

Inte säkert ni kan använda / nyttja sökfunktionen då ni ej är medlemmar.

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Inte säkert att vi riktigt förstår problematiken. Försök lägga in bilder på hur det ser ut så kanske du får bättre svar av de forummedlemmar som lagat liknande skador.

Toppen