• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Mått på packning för oljeplugg växellåda

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Jag försöker hitta rätt packning till oljepluggen på växellådan min Fiat Ducato 1990. Dyker upp en hel del när jag söker, och söker jag på regnummer får jag upp ett antal som alla ser lite olika. ut. Vet jag bara dimensionen på packningen, kan jag kanske leta rätt på en som stämmer... :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har inga mått tyvärr, men reagerar på att du skriver oljepluggen...... Det borde stå oljepluggarna, för det är två pluggar i första generationens lådor och skall tömmas på två ställen (men det kanske du vet redan, men för säkerhets skull), för det är en halvhög "vägg" inne i lådan så bara halva blir tom, troligen för om tätningarna till drivaxlarna läcker så blir det lite olja kvar i själva växeldreven. Samt om hela lådan inte blir tömd så kan det bli för mycket om man då utan koll pytsar i ca:1.7L som det skall vara i lådan, inte 1.25L om det står någonstans.
Fyller gör man genom backljuskontakten, men det vet du kanske redan.
Packningarna till pluggARNA brukar funka att återvända, de brukar nog vara av koppar och en ev. uppvärmning mjukar upp dem till ny tätning.

M.v.h. JANKRO.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag letade efter kopparpackningar till oljepluggen motorn, BITEMA hade tidigare men har tydligen slutat med sådant.
Men finns ett visst sortiment hos MEKONOMEN.
Men då måste man veta måttet förstås.
Men vid ingrepp och jobb på bilen bör man mäta upp saker som kan vara aktuella att lägga på lager för nästa gång.
I mitt fall behövs 22 mm kopparpackningar, till oljepluggen motorn, och de finns hos Mekonomen.
Men har du redan bytt olja och skruvat dit oljepluggarna i VX lådan så går det ju inte att lossa och mäta nu.

roysan

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Har inga mått tyvärr, men reagerar på att du skriver oljepluggen...... Det borde stå oljepluggarna, för det är två pluggar i första generationens lådor och skall tömmas på två ställen (men det kanske du vet redan, men för säkerhets skull), för det är en halvhög "vägg" inne i lådan så bara halva blir tom, troligen för om tätningarna till drivaxlarna läcker så blir det lite olja kvar i själva växeldreven. Samt om hela lådan inte blir tömd så kan det bli för mycket om man då utan koll pytsar i ca:1.7L som det skall vara i lådan, inte 1.25L om det står någonstans.
Fyller gör man genom backljuskontakten, men det vet du kanske redan.
Packningarna till pluggARNA brukar funka att återvända, de brukar nog vara av koppar och en ev. uppvärmning mjukar upp dem till ny tätning.

M.v.h. JANKRO.

Jo jag vet att det är två pluggar som ska lossas :) Men tack för påminnelsen!! 1.7 liter verkar vara samma siffra (förmodligen din) som jag snappat upp. Roysan, 22 mm har jag sett på flertalet sökningar, så den kanske är rätt. Får se om jag kan hitta en sådan där man inte tar 99 kr i frakt ;)

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jo jag vet att det är två pluggar som ska lossas :) Men tack för påminnelsen!! 1.7 liter verkar vara samma siffra (förmodligen din) som jag snappat upp. Roysan, 22 mm har jag sett på flertalet sökningar, så den kanske är rätt. Får se om jag kan hitta en sådan där man inte tar 99 kr i frakt ;)
Kopparbricka som jag använder till oljepluggen för motorn. Vad jag kommer ihåg är det samma mått till växellådans pluggar. Det var ett tag sen jag bytte olja i den.
Jag tycker att packningen fungerar bäst om ytterdiametern är en aning mindre än pluggen. Då pressas hela hela kopparbrickan ihop lika mycket, men inte om en del sticker utanför kanten på pluggen. Annars är det risk för att brickan inte tätar helt, jag har råkat ut för det :-(

1989 fiat ducato 2.0 bensinare

Bilagor

• IMG_2306.jpeg
    IMG_2306.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 14
  • IMG_2305.jpeg
    IMG_2305.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 14

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du inte en Mekonomenbutik i Lund?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kolla också ev. med en AD butik i närheten, här i staden blev man erbjuden en packning med ny plugg för att få en specialpackning till oljepluggen till en bensin Ducato motor (tillplattad engångspackning med fiber i ett tunt kopparhölje) på vissa ställen för ca. 90:-.
På AD butik hade de bara packningen som reservdeelsnummer för 7:-.... Kanske också lösa packningar till växellådan som ren reservdel om du har tur ??

M.v.h. JANKRO.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag brukar behålla kopparbrickan när jag byter olja.
Hittills har jag lyckats köpa brickor på lösvikt. Den gamla brickan har jag haft med mig till butiken. Den lilla lådan som de flesta butiker hade förr börjar bli ganska sällsynta.
Jag brukar köpa upp alla brickor de har, sist fick jag dom gratis.
Nu har jag bara två brickor kvar, dags att ta en ny runda för att köpa kopparbrickor:)

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Som jag nämnde Mekonomen har ett större antal, åtminstone på hemsidan.
https://www.mekonomen.se/catalogsearch/result/?q=Oljepluggspackning&page=2 b

Annars får man väl börja tillverka dem själv. Kopparplåt, lövsåg, tålmod......

Det förekommer även aluminuimbrickor som packningamaterial, bör funka lika bra.

Men sen funkar de ju att använda många ggr man behöver inte nödvändigtvis h nya varje gång.
Klart att drar man för hårt blir dom kanske förstörda.... Ja et där med åtdragningsmoment....

Oljetråget har inget oljtryck och man ser om det läcker.
Men får man för sig att byta kopparpackning efter ett öljebyte så rinner ju flottet ut ....
Så det är ju bättre att göra rätt före....

Roysan

Toppen