• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måste man ställa på Husbil

Per&Laila

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2024
Kanske någon som vet. Måste man ställa på Husbilen för
att åka till serviceverkstad, Däckverkstad eller Bilprovning.
Kanske avhandlat förut men hittar inte.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Nedan enligt Trafikverkets hemsida.

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ok som beskrivs i inlägg #3.
MEN: Vissa bolag, t.ex. LF som jag har, tillåter endast trafikförsäkring om man kör avställt till besiktningen. Jag ville ha helförsäkring (som bilen har i vanliga fall när vi är ute och åker) men det gick inte, så jag ställde på såklart
 

Per&Laila

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2024
Varför jag ställer frågan är att jag ställde på min bil förra året för att besikta.
Då gick försäkringen upp från ca 6000:- till drygt 8000.- för jag ställde på en gång för mycket sa dom.
Jag klagade förstås, men det hjälpte inte. Dom svarade att man inte behövde ställa på
för besiktning och närmaste väg till och från verkstad. Bytte Bolag men har inte kollat,
för lång väntetid i telefon, ska prova innan jag ställer på för våren.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja, har du en s k årsförsäkring så kan det tydligen bli så. Med vanlig försäkring som övergår till "garageförsäkring" vid avställning så kostar det väldigt lite.
Men lösningen för dig i så fall är att vänta med besiktningen tills du ändå ska ställa på den. Det gör ju inget om du hinner få körförbud under tiden den står stilla. Även bil med körförbud får man köra till besiktning. Men tyvärr får man inte t ex ta en liten extratur för att kolla att allt är ok.
 
Toppen