• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Många AC

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Denna husbil såg jag på en parkering utanför en restaurang, Cracker Barrel, som för det mesta har ett antal platser för RV, dvs husbilar. Blev imponerad av antalet airconditionaggregat på taket. Undrar hur de strömförsörjer dessa. Borde tagit fotot från andra sidan men jag kunde inte med då det var folk i rörelse där. Den mindre bilen är nog ca 7.5 meter lång
1638931761572.jpeg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
”Full hookup 50Amp” klara du det mesta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
”Full hookup 50Amp” klara du det mesta.

Men det är väl 110V, så inte riktigt lika häftigt som det låter?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sanningen är ju denna, det går inte att förse en stor Amerikansk husbil med tillräcklig elektrisk effekt på en Europeisk camping.
Det är vanligt att de stora USA husbilarna kräver 50A/110V = 25A 220V. (hur många i Europa har ens 16A?)

Jag antar att oftast funkar det, då vi har mildare sommarklimat än "sunbelt" i USA. AC behöver inte gå på max hela tiden.
Men, från konstruktörens synvinkel kan Europeiska campingar bara tillhandahålla 60% effekt av vad han konstruerat husbilen för.
 
Toppen