• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Märkliga elfel

F

F.d. 26678

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 120 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Knaus sp ti 650
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Nybliven husbilsägare så detta är mitt första inlägg här.

Vid första resans första stopp så upptäckte vi att TVn saknade ström. Samtidigt så gick inte kylskåpet att starta på gasolläget. Ingen gnista. Utöver det finns det ingen ström till en lampa som går på bilbatteriet. Den kan tändas utan att huvudströmbrytaren till bodelen är på. Dessutom funkar inte varningsblinkern.
Kylskåpet funkar inte heller på batteri eller el. Testade el när vi komnit hem.
Jag har kollat och bytt säkring för kylskåp, varningsblinker och en 2 ampere ute i batterilådan.
Utan att lösa problemet! (Eller är det mer än ett fel, då det verkar vara elfel i både bil och bodelen.)
Utöver detta verkar det var glapp i v bromsljus. Funkar sporadiskt.
Någon som varit med om något liknande?

Som tur är är den köpt av handlare som har lovat att lösa problemet. Om det nu går!

Tacksam för tips!

Torbjörn
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Hej!
Den gemensamma nämnaren, då olika 12 voltsapplikationer fallerar samtidigt, är sannolikt dålig jordkontakt i ett kontaktstycke eller chassianslutning. Bromsljus liksom andra lampor är anslutna med flatstiftkontakter som kan vara ärgade.
Med vänlig hälsning!
Thomas Eriksson
 
F

F.d. 26678

Guest
Ingrid & Thomas skrev:
Hej!
Den gemensamma nämnaren, då olika 12 voltsapplikationer fallerar samtidigt, är sannolikt dålig jordkontakt i ett kontaktstycke eller chassianslutning. Bromsljus liksom andra lampor är anslutna med flatstiftkontakter som kan vara ärgade.
Med vänlig hälsning!
Thomas Eriksson

Tack för tipset!
Jag har haft samma tanke jag. Jordfel nånstans.
Den ska in hos återförsäljare imorgon för genomgång. Nu ska de få visa vad de går för! :spinny:

Förhoppningsvis löser de problemen snabbt!

Torbjörn
 
F

F.d. 26678

Guest
tageskoog skrev:
Hej!

Ursäkta att jag inte svarat. Det har varit lite mycket annat att tänka på.

Det har löst sig.
Det var två fel. En säkring som gått. Det borde visats i säkringsboxen med en röd lampa men gjorde inte det.
Varningsblinkern hade klappkontakt. Uppenbarligen testas inte knappen på besiktningen eftersom HBn nyligen testats.

Tack för engagemang

Mvh

Torbjörn
 
Toppen