• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lysrör 12V

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Hej, söker lysrör 12V. Hittar bara 230V. Skickade mail till en stor husbilsfirma, inget svar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, bara ett litet förslag ev. Man kan ju strunta i lysrör och andra gamla saker inne i armaturen, och även om lysrör sägs vara energisnåla så slår de inte en diodlist.
Man kan rätt lätt plocka bort allt inne i armaturen och bara behålla strömbrytaren och sedan med någon stödlist eller liknande köpa en sådandär diodlist, antingen en mjuk, eller kanske bättre den sorten som finns som stela bitar och bara se till att det är 12V så kan man koppla in dem direkt via strömbrytaren till bobatteriet, och en längd av diodlist brukar vara ok. i stället for ett 12V lysrör, kolla Lumenvärdet bara.
Skärmbild 2025-09-05 120353.png
Sådana här lister brukar finnas utan trafo ibland som tillbyggnad om man redan har grundsats med trafo m.m. och då kan man köpa bara listerna när man inte behöver någon 12V trafo alls i husbilen.
Kolla lite på K värdet så man får lagom färgtemp på skenet.
Dessutom håller de en halv evighet för det mesta.
Bilden är från JULA men det finns liknande på många ställen.

M.v.h. JANKRO:

Senast ändrad:

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Hejsan, bara ett litet förslag ev. Man kan ju strunta i lysrör och andra gamla saker inne i armaturen, och även om lysrör sägs vara energisnåla så slår de inte en diodlist.
Man kan rätt lätt plocka bort allt inne i armaturen och bara behålla strömbrytaren och sedan med någon stödlist eller liknande köpa en sådandär diodlist, antingen en mjuk, eller kanske bättre den sorten som finns som stela bitar och bara se till att det är 12V så kan man koppla in dem direkt via strömbrytaren till bobatteriet, och en längd av diodlist brukar vara ok. i stället for ett 12V lysrör, kolla Lumenvärdet bara.
Visa bilaga 241104
Sådana här lister brukar finnas utan trafo ibland som tillbyggnad om man redan har grundsats med trafo m.m. och då kan man köpa bara listerna när man inte behöver någon trafo alls i husbilen.

M.v.h. JANKRO:
Den lösningen har jag i båten, utan trafo.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Visa bilaga 241104
Sådana här lister brukar finnas utan trafo ibland som tillbyggnad om man redan har grundsats med trafo m.m. och då kan man köpa bara listerna när man inte behöver någon trafo alls i husbilen.

M.v.h. JANKRO:
Jag letade efter 12V lysrör i år. Marknaden är iskall i dubbelbemärkelse, finns knappt några lysrör samt att kelvin värdet är super högt. Det finns 8W lysrör med högt K-värde, jag tror det är 4000K, troligen iskallt ljus. Varm vita lysrör har ett värde på 2700K. Även dioder kan ha obehagligt ljus om det är högt K-värde.

Jag byggde om en av mina gamla armaturer i år från 1989. Jag satte i en armatur från biltema i en gamla armaturen, rensade ut allt innehåll förutom strömbrytaren. Kåpan på gamla armaturen bländar av en del av diodernas skarpa koncentrerade ljus.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Mitt lysrör sitter ovanför köket. Finns en till ljuskälla. Den trasiga har nog varit defekt en lång tid. Större krångel finns det inte tid till. Får nog vara svart ett tag till.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag letade efter 12V lysrör i år. Marknaden är iskall i dubbelbemärkelse, finns knappt några lysrör samt att kelvin värdet är super högt. Det finns 8W lysrör med högt K-värde, jag tror det är 4000K, troligen iskallt ljus. Varm vita lysrör har ett värde på 2700K. Även dioder kan ha obehagligt ljus om det är högt K-värde.

Jag byggde om en av mina gamla armaturer i år från 1989. Jag satte i en armatur från biltema i en gamla armaturen, rensade ut allt innehåll förutom strömbrytaren. Kåpan på gamla armaturen bländar av en del av diodernas skarpa koncentrerade ljus.
Samma här för jättelänge sedan, diodlister i original armaturer både under skåpen i stället för lysrören och på toan där det satt en drös med glödlampor i en stor armatur, men sedan köksarmaturen som var kort men som passade bra där den satt. Innehållet just i en Biltema båtbelysning med dubbla rader dioder blev slaktad och instoppad i den gamla köksarmaturen....... Blev så bra ljus så man ser om Bearnaisesåsen skär sig på direkten :applaus:.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen