• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurvig och tovig Lurven

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Lilla Millan som jag tog hand omför c:a 10 år sedan eftersom ingen ville ha henne och hon riskerade avlivning har alltid skött sin fina päls oklanderligt och har aldrig behövt hjälp med den.

Millan.jpg

Lurven däremot, som kom in till mig en kall vinternatt för något år sedan, har blivit extremt lurvig och tovig efter vintern och har uppenbara svårigheter med pälsen.

Lurvig lurven.jpg

Vi har hållit på i dagar och försökt trimma pälsen på honom men det är ett verkligt Sisyfosarbete (Sisyfos - Wikipedia) och det frestar väldeliga på Lurvens tålamod!

Lurven är en Norsk skogkatt och är byggd för att klara utomhusvistelse i mycket låga temperaturer och pälsen är därefter. Så här års måste pälsen klippas ner och normalt gör veterinären det men kan inte i år på grund av ovanligt många sjukskrivningar så stackars Lurven är hänvisad till våra försök att få ordning på honom! Det gör ont när tovorna gör att det stramar i huden på Lurven!

Lurven har mycket tålamod med våra försök att trimma pälsen på honom men efter 15 - 20 minuter så visar han tydligt att "nu får det vara nog"! Finns det någon här som har erfarenhet av den här problematiken och kan komma med några tips! Vi kommer att klara av uppgiften men det kommer att ta tid så alla tips är hjärtligt välkomna!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Det är väl bara idogt arbete med borsten och kam som gäller. Alternativt om ni kan klippa ner pälsen själva. Testa och ta det i omgångar.

Själv ska jag nu sätta mig och kllippa tasspäls (under tassarna) på Grabbarna Grus så att de inte halkar på golvet. Bra nu att de kan springa ute och nöta bort pälsen under fötterna.

Inger/fru hianders
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Kan du inte ta en kvadratdecimeter om dan med trimsaxen, efter en vecka lär du väl ha fort bort allt. Så hinner han inte surna till så mycket varje gång...
Annarskan du få låna våran fårklippningssax, den är supereffektiv! Då är det hela gjort på fem minuter!

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lurvig och tovig Lurven

En hel kvadratdecimeter blir det inte varje gång, kanske en halv eller tredjedels dm i kvadrat. (Hur skriver man dm2 korrekt, hur får man upp tvåan ett halvt steg?) Vi jobbar på lugnt och fint med sax och sömsprättare och div. kammar m.m. och Lurven tar det bra, tycker vi. Som väl är tycks han inte vara fåfäng för han ser lite hanterad ut men "det blir bättre och bättre dag för dag"!

Fårsax? Tack för erbjudandet, men vi tror inte det! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Lurven svarar bra på behandlingen och uthärdar ganska tåligt när jag attackerar honom med alla hans redskap!

Lurvens redskap.jpg

Tyvärr råkade jag klippa av honom stora delar av hans långa morrhår! Men dom växer väl ut igen???

Vaken Lurven psh.jpg

Nu när han har blivit av med alla hemska tovor (nästan) så har Lurven blivit påtagligt gladare och piggare! När vi är klara med klippningen ska han badas!! Undrar hur det ska gå!!

Jappe
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Saknar ett redskap i arsenalen som vi hade till vår katt. Det ser ut som en karda som man kardar ull med men topparna på trådarna är försedda med en plast"droppe" likt dem på vissa hårborstar. Den var utmärkt för att kamma ur tovor från kattens päls.
EssoJ
 
H

hianders

Guest
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Jappe! Du får väl skaffa en sån där utustning som riddarna hade förr vid tornerspel, en brynja och ansiktsmask i virkad ståltråd (?) och bra handskar!!! Lycka till och se till att muta honom före och efteråt!

Han är snygg den unge mannen, Lurven föståss!

Glad påsk på er!

fru hianders/Inger
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.618
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lurvig och tovig Lurven

En hel kvadratdecimeter blir det inte varje gång, kanske en halv eller tredjedels dm i kvadrat. (Hur skriver man dm2 korrekt, hur får man upp tvåan ett halvt steg?) ..............

Jappe
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Jappe....... dm² ........dm³ .......... .......... 23° m.m. :).
Det finns andra sätt (Unicode), men här är ett. Tyvärr lite svårt att förklara med text. men vi försöker.

XP, men även andra...... Start (nere i hörnet)... Alla program... Tillbehör... Systemverktyg... Teckenuppsättningar (gör en genväg hit och lägg på skrivbordet så kan du öppna den utan krångel, och skifta fram det fönstret med Alt/Esc när du behöver ett tecken att lägga in.)
Välj teckensnitt Verdana först, för det stämmer skapligt med HBK's Verdanatext.
Klicka på tecknet du vill ha... sedan på Välj, då dyker det upp i nedre rutan... sedan på Kopiera... klicka på din text... högerklicka... och välj sedan Klistra in... då dyker tecknet upp i din text... och bör lägga sig på rätt ställe (man kan få flytta lite på det)... när tecknet är inlagt så måste man för det mesta klicka på "Ta bort textformatering" (de två stora A med ett rött kryss över som syns uppe till höger) för om tecknet du klistrar in inte har samma teckenstorlek som texten du skrivit så ändras storleken på resten av din text.

Hmmm........ Jappe, jag funderade på att lägga det jag skrivit i soptunnan, för jag vet inte om jag själv förstår det som står där :D:D. Men om du i framtiden skriver med underlig textstorlek m.m. så får du kylla på mig.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Busan hälsar till Millan.
0007-400.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Tack Jankro! Jag hade glömt bort "Teckenuppsättning"!

32º22"12' och 32m² 12m³ o.s.v. Får träna lite på detta.

Millan och Lurven (!) hälsar tillbaka!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Jankro! Ifall Teckenuppsättningen har försvunnit, hur kan man få tillbaka den? Jag hade en under tilbehör - systemverktyg, men nu är den helt borta...

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Vi behövde inte ringa efter ambulans! Endast smärre skador uppstod på GB när vi duschade Lurven i badkaret. Vi tog bara bakdelen på honom eftersom det förmodligen var första gången han blev badad.

Badet gick bra men när vi skulle föna honom lite försiktigt efteråt så blev det för mycket för honom och han ville inte samarbeta alls!

Nu sitter han ute på altanen i solskenet och slickar sig efter strapatserna!

Lurven efter badet.jpg

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Knut....du är en klippa :yes: TACK!!!! Jag har saknat den i flera månader!

Skickar en stor virtuell KRAM som tack och ha en trevlig påsk!

Annette
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Lurvig och tovig Lurven

hejsan,
jag arbetar själv hos veterinär och kammar och klipper ofta både katter och hundar, har själv en långhårskatt också, vad jag kan se så hade jag förkastat de flesta av redskapen du använder, tips: en kam med ömsom långa ömsom korta tänder, kanon att använda till att reda ut tovor, använd främre delen vid tovor, du kan även använda lite torrschampo eller potatismjöl att massera in i päls och tovor, går iregel lättare att reda ut då, en kam med brett mellan tänderna och en tät kam.
bada katt behövs inte om inte den har smutsat ner sig med olja eller något liknande, man fördärvar bara fettet i kattens hud och päls.
om du nu lyckats att fixa till pälsen så kan jag rekomendera ett preparat som du köper hos veterinär, Dermocent, en liten pipett som du trycker ut mellan skulderbladen, hjälper till att stabilisera huden vid fällning, gör även pälsen blankare och eliminerar mjäll, gör så att pälsen inte tovar sig lika lätt.:spinny:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lurvig och tovig Lurven

Lurven hade sådana besvärliga tovor så att vi var tvungna att klippa bort de värsta! På inrådan av EssoJ har vi nu införskaffat en karda för den dagliga pälsvården. En effilersax letar jag efter på "fåfängesajterna" men eftersom priserna varierar våldsamt mellan 65 och flera tusen kronor så har jag inte kommit till skott än. Dessutom tycks det vara skillnad mellan enkla och dubbla effilersaxar. Jag håller på med att förkovra mig i ämnet!

Lurven blev kanske lite hackig i pälsen av vår behandling men det jämnar nog ut sig med tiden. Jag inbillar mig också att en effilersax kan jämna ut de värsta "hacken". Totalt sett är vi nöjda med insatsen och det tycks Lurven vara också!

Mera Lurven (3) hk.jpg

Sedan vi bytt ut den dyra utrikiska maten med stort spannmålsinnehåll till mycket billigare och mera hemvävd mat med större köttinnehåll så har lurvens päls blivit mycket mjukare och mer lättskött. Tidigare hade Lurven svårt med den egna pälsvården men numera slickar han sig ofta och mycket!

Man ska vårda sina djur
eller hur?

Jappe
 
Toppen