• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurigt lås på bodelsdörren

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Häromdagen kunde jag konstatera att jag har en Houdinihund.

Hunden var kvar lös i husbilen som vanligt när jag o min kompis skulle handla på Förmedlingscentralen i Tyringe. Stod längst bort på stora grusparkeringen, låste husbilen och gick o handlade. Som jag gjort i de snart 4 år jag haft bilen, både i Sydeuropa och här hemma utan problem.

Efter nån timme ringde min mobil, det var personalen i affären som berättade att hunden kommit intraskande. Nää, inte min hund sa jag, han är inlåst i husbilen. Men i nästa sekund slog det mig, hur hade de mitt mobilnr? Å visst var det min utbrytarkung. Väldigt glad var jag att han hade halsband på med tel.nr och klarat sig helskinnad över trafikerad gata och ända in i affären för att leta efter oss.

Tänkte att jag haft inbrott i husbilen och att tjuven släppt ut hunden, men inget var stulet trots vidöppen bodelsdörr. Hunden måste helt enkelt ha hoppat upp mot dörren och kommit åt att öppna. Insåg direkt att det var en idiotisk konstruktion på låset innefrån. Bara dra ner spaken så öppnar sig dörren. Enkelt för både små barn och hund. Ur hundsynpunkt borde det åtminstone varit tvärt om, dra uppåt för att öppna. Himla tur inte detta hände när jag varit på turer ner till Sydeuropa. Nu är där barrikaderat med ett kompostgaller till jag kommer på en bättre lösning. Gamlingen gillar inte vara fastspänd el i bur när vi står stilla, då blir det bara ett evigt skällande.

Ville berätta detta så ni andra som också har hund och liknande bodelslås är uppmärksamma vad som kan hända.

Så här ser låset ut...

image.jpg
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Lurigt lås på bodelsdörren


Majzzan,
nja, idiotisk är konstruktionen inte. Den är säker ur ett nödutrymningsperspektiv när en akut situation uppträder och man kanske inte tänker logiskt. Det gäller att klara livet i vissa stressade situationer och då ska man kunna komma ut med ett "enhandsgrepp". Det som du bör göra på din Hb är att skaffa ett extra lås typ HEOsafe som är en extra låsning som gör hb:n bortasäker och hemmabekväm. Att öppna detta lås klarar ingen hund.

//

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen