• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurad eller inte

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag gjorde en sökning på en fotopryl igår på ebay.de med mobilen och fick ett bra pris, 309 Euro. När jag senare skulle göra samma sökning på min stationära dator så så dök denna annons inte upp över huvud taget. Jag gick då tillbaka till mobilsökningen och använde ebays artikelnummer varefter jag sökte med detta på den stationära. Då dök den upp men med ett helt annat pris, 390 Euro.

När jag la artikeln i köpkorgen på mobilen visade den 324 Euro, då med med frakt, men vid checkout stod det plötsligt VAT 81 Euro extra, alltså samma som på min stationära.

Det verkar vara så att ebay.de visar priser utan moms på mobilen men med moms på den stationära datorn. Jag hittar ingen plats att ändra eller välja vilket jag vill ha.

Kanske detta är förklaringen till dina olika priser på samma artikel.

//Michael, medlem
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kan det möjligen vara kopplad till vilken IP adress man har?
Har ingen koll på hur mobiloperatörernas nät är upplagda men om adressen man fått i mobilen ligger i en range som E-bay inte tycker hör till Sverige kanske momsen hanteras annorlunda. Borde gå att testa om man surfar på mobilen via sitt Wi-Fi hemma.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det verkar inte troligt eftersom jag sitter hemma och telefonen är kopplad till samma router som den stationära datorn.

Men det kan kanske ha något med att ebays app finns installerad på telefonen. När jag loggar in på ebay. de har jag tysk text vid sökning. När jag väl knappat in mitt sökord och klickat sök får jag plötsligt engelsk text. Men appen är inställd på Sverige. Mystiskt!

En lustig sak såg jag nu under Settings i appen. Under rubriken Support finns Customer Service med förklarande texten "Available only in engelska". Skojig språkblandning där!

Jag skall testa att avinstallera ebay-appen.

//Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nu har jag avinstallerat appen och får då ett annat resultat. Öppnar jag ebay.de i Google eller Chrome på telefonen fortsätter den med tyska sidan på tyska. Priserna blir dessutom med moms på varor från EU.

Det verkar vara så att om ebays app, som tycks vara en amerikansk historia, finns installerad på telefonen eller kanske också på dator med win10 så tar den över, även om man startar exempelvis ebay.de från webläsare. Därmed får man strulet med eller utan moms.

//Michael, medlem
 
Toppen