• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lufttryck Fiat Dukato

proflies

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14070
Medlemskap
2023
Jag har en Fiat totalvikt 3,5 ton, tycker att det slår lite hårt när jag kör kan någon säga mej vilket tryck jag borde ha?

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Lufttryck Fiat Dukato

det brukar stå i dörren på vänster side, men jag har 5,5 bar runt om.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Håller med att det "slår" en del ibland beroende på underlaget.
Men ändock följer jag bilens rekommendationer.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, väg bilen på en vägvåg om du har någon i närheten.

Kör först på endast framaxeln och kolla vikten på den, kör sedan över så framaxeln kommer på fast mark och bara bakaxeln står på vågen och kolla vikten på den.

Sedan kan du gå in på däcktillverkarens sidor för dina däck. Dela vikterna med två, så får du ju belastning i kilo på ett däck. Kolla vad däckstillverkaren har för rek. däckstryck för ditt däck med den kilobelastningen Och då brukar man (lite beroende av lastindex på däcket) få en lite behagligare och tystare färd.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kolla så att däcken som är monterade på din 3,5 tons bil tål det höga trycket som biltillverkaren ofta rek. Det står på däcken, troligen i den minsta texten på däcksidan.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Sorry, jag syftade egentligen på frågeställaren, men läs gärna Jankro:s inlägg här ovan, på det sättet får du reda på rätt lufttryck för just din bil! Och det är sannolikt betydligt lägre än 5,5 Bar, och ger därigenom betydligt bättre komfort. :)

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! men om du har ett alkochassie så instr för där kan stå någonting annat ? har själv fiat ducato 3.5 t

larsve

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
11307
Medlemskap
2025

enligt en lista från Continental som jag har, på den bilen vi har med 15" hjul.
Har man ex 1600kg på framaxel så skall däcktrycket vara 3,5bar och har man ex 1900kg på bakaxeln så skall trycket vara 5,0bar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja om man går efter den rek. så blir ju bilen väldigt mycket behagligare att åka i.
Skillnaden på hårdhet och oljud från däcken från 5,5 till 3,5 är mer än väldigt stor.

Man kan ju också påverka komforten med att inte köpa hårda däck med allt för högt och överdrivet lastindex. Det hjälper också till att få en behagligare färd.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag tänker så här: 5,0 kg runt om nu vid lite kallare väder. Vid körning värms däcken så trycket stiger lite. Kalla däck med högt tryck bullrar en del.
Sommartid är däcken mjukare så man kan ha lite mer tryck men fortfarande ge lite möjlighet till att trycket höjs vid körning. Brukar kolla när jag rastar hur varma däcken känns. T ex hög hastighet under lång tid vid varmt väder på autobahn brukar märkas/kännas...

Om man rätt tryck så slits däcken jämt och fint. Det är det man får kolla på.

Toppen