• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

luftpump

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Biiligare köpa en ny på Jula eller Biltema el liknande
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Magnus
Går den inte alls eller pumpar den inte upp något tryck?
Det verkar finnas renoverings delar till den men jag har inte hittat
någon motor.
Man får inte köra den mer än 7min sedan måste den vila i 30min.
Har du hål på en bälg eller slang så är det ödesdigert för pumpen.
Troligen så kör du den bara manuellt någon gång ibland.
Då borde den ju hålla länge.
/Tony
 

Magnus.F

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
9644
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

den är helt död, har kollat att det går fram ström till den.
ja det var min tanke med tänkte kolla på den och se hur mycket jag kan plocka/såga bort så att den blir mindre:D
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Goldschmitt har en liknande kompressor till sina luftfjädringssystem. Jag beställde en ny från Hymer i Örebro och fick den levererad till Hymer-handlaren i Ängelholm. Om jag minns rätt kostade den runt tusenlappen.

/Bengt
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Magnus!
Jag undrar om BT pumpen har en backventil på sin kompressor.
Den skall väl bara pumpa saker och inte hålla trycket i dom.
Jag ser att "topplocket" på din pump har en "del" (plugg?) som inte
BT pumpen har.
Jag vet ej om ditt system har en backventil någon annanstans
eller om det är pumpen som skall hålla trycket och du har en utsläppsventil
på manometern eller på panelen.
/Tony
 

Magnus.F

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
9644
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

har en utsläpps ventil på manometern sitter två knappar en för varje sida, där pumpar jag upp eller släpper ut luft. är två manometrar. delen på topplocket om det är muttern så sitter det en fjäder med en liten gummidel som sitter typ som en ventil. kan nog tänka mig att den reglerar inflödet av luft när kolven ska dra in luft så öppnar den och när den ska pumpa ut så stänger den. jag tror inte att den ska hålla tryck utan bara pumpa
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Oki.
Den främre delen ser ut att vara luft IN. Sitter det inte en packning och fjäder där också?
Under muttern/pluggen. Sitter fjädern mot pluggen och tätningen neråt?
I ett hål där under packning borde du kunna känna kolven och se ett hål som leder mot anslutningen.

Kolven går ner och då sugs luften in genom främre delen ner i cylindern
sedan när kolven går upp så stängs denna ventil och då trycks luften genom packningen/fjädern (under pluggen) och ut genom anslutningen. Då används samma packning som backventil.

På BT pumpen ser jag ingen backventil. Den tar in luft i en slits en bit ner på cylindern och när kolven går upp och förbi denna så stängs denna och luften trycks ut genom anslutningen. Då behövs ingen back ventil.
Är funktionen som sådan så kommer luften i dina bälgar att bara åka tillbaka in i cylindern förbi ev kolvringar och ut genom slitsen.

Vet inte om funktionen är sådan på BT pumpen men jag tror inte att backventilsfunktinen finns på denna pump.

Hoppas att jag har fel. :)
 

Magnus.F

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
9644
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

ja det stämmer som du skriver, främre är luft in under topplocket sitter det en bladventil som öppnar när kolven går ner och suger in luft. när kolven går upp stänger bladventilen och packningen under muttern öppnar och trycker ut luften. om det är som så du beskriver det så måste det vara helt rätt. om BT pumpen inte har någon backventil så kommer den väll bara pumpa luften fram och tillbaka till bälgarna????.
 

Magnus.F

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
9644
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

en upp datering. var ute och kollade lite på hur det ser ut i husbilen. där sitter en panel med två knappar en för varje bälg. det är en kombinerad strömbrytare och "luftväljare" höja eller sänka. till dessa går det två luftslangar till varje en luft in och en luft ut. när den står i neutralt läge så är båda slangarna stängda. när jag trycker knappen upp så går det att blåsa i slangen för luft in men inte luft ut. när jag trycker den ner så blir det motsats. går att blåsa i luft ut men inte luft in.
så frågan är om BT pumpen går att använda. min första tanke är att det måste den kunna. funktionen är ju att pumpa luft om man kan pumpa däck med den så måste man ju kunna pumpa upp bälgen eller tänker jag helt fel?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Så länge som det inte går att blåsa i varken in eller ut slangen (troligen i neutralläget) så skall du kunna använda BT pumpen.

Men i din org. pump så pumpas det bara in luft medans BT pumpen
får ett mottryck varje gång den skall pumpa så den kommer troligen att
dra mer ström och bli varmare.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Jag förstår inte resonemanget att en luftpump saknar backventil på utgången! Hur fungerar den då? Då går väl bara kolven ett varv och stannar i övre läget? Annars kör ju kolven bara samma luft upp och ner, inget undertryck uppstår och ingen ny luft sugs in?? Eller?
// Göte J
Magnus!
Jag undrar om BT pumpen har en backventil på sin kompressor.
Den skall väl bara pumpa saker och inte hålla trycket i dom.
Jag ser att "topplocket" på din pump har en "del" (plugg?) som inte
BT pumpen har.
Jag vet ej om ditt system har en backventil någon annanstans
eller om det är pumpen som skall hålla trycket och du har en utsläppsventil
på manometern eller på panelen.
/Tony
 

Magnus.F

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
9644
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

i går kväll plockade jag isär min pump som inte gick. jag slipade upp kolen och rengjorde allt. nu startar den !!. det ända problemet jag måste lösa är att få i hop kolven och cylindern igen. så att den blir helt iväg. ska sitta och pilla i kväll med den
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Jag förstår inte resonemanget att en luftpump saknar backventil på utgången! Hur fungerar den då? Då går väl bara kolven ett varv och stannar i övre läget? Annars kör ju kolven bara samma luft upp och ner, inget undertryck uppstår och ingen ny luft sugs in?? Eller?
// Göte J

Hej Göte!
Om du läser fortsättningen så finns ju svaret där.
Det är 2st olika pumpars uppbyggnad vi pratar om.
Vissa har inbyggda backventiler och vissa har det inte.
Det beror på vad dom användas till. En pump pumpar en boll där du med snabb skjuts på luften får den att blåsa upp. Den andra pumpen skall hålla ett tryck i ett system som ej får sjunka.

Testa blåsa upp en ballong utan att stoppa luften med fingrarna när du andas in. Det går ju inte, så fingrarna agerar backventil.:)
/Tony
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Ok, jag läste uppenbarligen slarvigt! Den pumpen får drag av gammal 2-taktmotor! Intressant!
//Göte J
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: luftpump

Jag skrev lite slarvigt också. Svårt att förklara saker så att alla
vet vad jag surrar om . Ballongen exemplet skulle jag jag ha kommit på tidigare. Det hade ju förklarat hela saken bättre. :)

Ja 2-takt jämförelsen är ju alldeles riktig. :)
 
Toppen