• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftning Alde 3010 med pumpen på fullfart

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har Alde 3010 med automatisk avluftning men det har ändå kommit luft i systemet.

Har kört pumpen på fullfart i 2 timmar nu och det porlar fortfarande lite i rören men nivån har slutat sjunka i behållaren.
Det är den kraftiga 12VDC pumpen nere vid pannan som jag har.
Behållaren sitter på högsta punkt i systemet och där skvalpar det en del men det verkar inte komma in ny luft där.

Hur länga kan man köra pumpen kontinuerligt på fullfart utan att skada den tror ni?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Luftning Alde 3010 med pumpen på fullfart

Hej.
I samband med pumpbyte förra vintern la jag ned en hel del tid på Luftning.
Letade upp alla luftnipplar o luftade o återfyllde. Körde runt med bilen o kollade igen.
Efter att n. allt porlande i rören (utom i expansionskärlet var acceptabelt).
Sänkte jag motorvarvet ca 30% med reglerskruvet på pumpens akter.
Därmed var allt OK för mig.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Luftning Alde 3010 med pumpen på fullfart

Hej
Förra vintern körde jag pumpen på kontinuerligt lite över 4 månader men oftast på lägsta fart (orsak pannan funkade inte om man inte hade kontinuerligt läge på) nångång när vi körde långa sträckor var jag tvungen att ta av pumpen för det blev för varmt i bilen
Ha de paffw
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Luftning Alde 3010 med pumpen på fullfart

Vet inte hur automatsystemet avluftar, men vid manuell avluftning skall alltid cirkulationspumpar vara avstängda. När pumpen går, åker luften med runt i systemet. Vid avstängd pump söker sig luftbubblan upp till högsta punkten. Finns det några böjar i rörsystemet som låter en bubbla stanna kvar kan man få problem. Då kan man köra bilen så att det " skvalpar" i systemet ( pumpen fortfarande avstängd)
Ove.G
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Luftning Alde 3010 med pumpen på fullfart

När jag hade problem, innan jag bytte till den nya 12V pumpen som sitter på pannan istället för i expansionskärlet, hittade jag en luftskruv ca 50 cm in på slangen från pannan. Väl döljd.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Luftning Alde 3010 med pumpen på fullfart

Enligt mekanikern på PR i Sollebrun skulle det räcka att köra 1 tim på högsta hastighet men efter 5 tim så tystnade äntligen systemet.

Med automatisk avluftning ska man köra runt luften med högsta fart på pumpen för att luften ska hamna i avluftaren enligt mekanikern.

Tack för hjälpen och det känns bra att många kört pumpen förut längre perioder.
 
Toppen