• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftkuddar Adriatik 650 sp

F

F.d. 14104

Guest
Kan det hjälpa med luftkuddar eller vad det nu heter för att få en behgligare gång av husbilen har hört att en del har det, är det så kanske att bilen stadigare och mjukare att köra.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Luftkuddar Adriatik 650 sp

Kan det hjälpa med luftkuddar eller vad det nu heter för att få en behgligare gång av husbilen har hört att en del har det, är det så kanske att bilen stadigare och mjukare att köra.

Fick monterat Karnag hjälpluftkuddar på min förra bil och det gjorde nytta.
Skall montera likadana på min nya när våren kommer.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Larsan..

Jag har haft två äldre husbilar Frankia -89 och Tabbert -93. Båda utrustades med Karnag luftkuddar, för att minska nerhänget i för mjuka bladfjädrar. Med bra resultat. På senare år har husbilar utrustats med t.ex hårdare blad eller AlkoChassi och man slipper nerhänget bak. Däremot har jag läst att en del monterar hårdare fjädrar fram för att där minska nerhänget. Det lär nog även förbättra vägegenskaperna.
Hur luftkuddar påverkar bilens vägenskaper med dagens moderna chassi är oklart, mjukare gång är väl tveksamt, då bladfjädrarna inte blir mjukare av luftkuddarna.
Jag har sett att flera Adria 650 sp har monterat 16" däck, trots att det väl är ett 15" chassi.
Bilen blir då aningen högre och kanske "stummare" .. Kanske minska lufttrycket i däcken..?
Du lär säkert få flera svar och förklaringar.
Lycka till
Vännen Libom
:mcride:

Senast ändrad:
B

Bengt & Gunni

Guest

Har monterat luftkuddar AL-KO Air Top på en bil med Renault chassi.Tycker att det blev en helt annan bil att köra.Från att ha bara ett par cm i fjädrinsväg får man en avsevärt längre väg för bladfjädern att arbeta.Bilen går stadigare och sväljer ojämnheter bättre.På köpet fick jag högre markfrigång.Satsen var lätt att montra själv.

//Bengt

Toppen