• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftkonditionering

S

SevenEleven

Guest
Sv: Luftkonditionering

Fungerar gör det ju men sen är frågan hur länge ...
Om vi räknar på 80% effektivitet på invertern (en inverter har alltid en viss effektförlust) får vi 280W/0,8 = 350W total förbrukning.
350W / 12V = 29A vilket gör att den kanske skulle klara drift i kanske lite mer än två timmar med ett större batteri på 80Ah.
 

stampe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Jag kanske är lite dum men jag kan välja om jag vill ladda bodelsbatterierna när jag kör. då borde väl man väl kunna ha ac på hela tiden när man kör efterssom batterierna laddas upp efterhand dom sjunker, förutsatt att man har minst en 600w inverter.
mvh / Rolf
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Skall du få kyla i bilen så måste du transportera ut värmen (energi). För att det överhuvudtaget skall fungera måste du i så fall ha en slang där varmluften leds ut genom ett fönster eller en lucka. Däremot kan den kan den säkert fungera som avfuktare men det är inte det stora problemet man har utan det är värmen.
Jag kan tänka mig att den skulle vara ok om man ligger stilla med elanslutning och slang som leder ut värmen. Det skulle vara värt att pröva men med 240 watts förbrukning så tror jag kapaciteten är för liten.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Funderar själva på just denna, till det bakre utrymmet som vi kan skärma av med hel vägg till rest. del utav husbilen (Bavaria I71). Gott att slå på innan man trynar in för natten och då på kopplad elstolpe eller på vårt elverk som får stå och "tuffa" på tomgång.

Kan tänka oss att installera den inkl. uttag i vägg med lämpligt skyddsgaller på utsidan.
Men som Jenny & Micke undrar, så gör även vi... Funkar den ok? :swoon:
(på en liten yta då förstås, pga. watt talet)
Det är ju """""Något""""" lägre prisbild jämfört med den minsta AC'n från ex. Waeco... (Waeco står dock för otroligt bra kvalitet och inte att förglömma att den minsta AC'n där har 4x större effekt)

Tjohopp, M&M.:spinny:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Köpte en luftconditionering för 5 år sedan på Rusta. 1250W (6A) med fjärrkontroll för 2500kr. Min åsikt är att om man har plats (en garagebil) så är det inte många andra aggregat som kan konkurera. Ha i åtanke att det kan vara skönt att ta in den hemma om det blir för hett.
Har tagit ett hål genom golvet och satt i den medlevererade stosen med lock. Där sätter man i frånluften som måste ledas ut. Det är lätt att koppla om kondensvattnet så det rinner ut i en slang istället för i den inbyggda tanken som måste tömmas. Den slangen har jag borrat in i stosen så vattnet droppar ut under bilen.
Sidoröret går upp till takkanalen som finns monterad på Eura så kylan även sprids uppifrån.
Utifrån är anläggningen nästan ljudlös och inne får man ett lätt brumljud. Har hört en del anläggningar som varit takmonterade och där är skillnaden stor på ljudet (störande).

Bra och billig lösning.:)
 

Bilagor

  • PICT27631.JPG
    PICT27631.JPG
    12,5 KB · Visningar: 631
  • PICT27641.JPG
    PICT27641.JPG
    13 KB · Visningar: 628
  • PICT27651.JPG
    PICT27651.JPG
    12,2 KB · Visningar: 628
  • PICT174611.JPG
    PICT174611.JPG
    13 KB · Visningar: 628

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Ser helt klart intressant ut!:)
Vi har ett liknande garage, fast med en öppningsbar dörr precis där ni installerat er AC. Bra tips, skall "filura/CADá" lite på detta...:rolleyes: Återkommer!
Tjohopp!:wink:
(PS. fast den lilla rackaren på Rusta kan monteras högre upp på ex. väggen.. Ds.):rolleyes:
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Luftkonditionering

Hej Micke!
Det är som Harehn skriver. För att få någon kyleffekt måste du leda bort den uppvärmda luften. Det kan gå om det finns någon klurig lösning på slanganslutning mot kylaren/avfuktaren. Det såg ut som den var fyrkantig så några standardanslutningar finns nog inte. Skriv gärna och berätta hur det funkar om du köper den.

Håkan J!
Hur stor är det kylaggregatet du har? Säljer Rusta den modellen fortfarande? Den såg helt klart intressant ut.

Hälsningar Thomas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Höjd 800, bredd o djup 400. Den grova slangen som sitter på baksidan för varmluften är lätt att haka av om man tycker den är ivägen när luftconditioneringen inte används.

Vet inte om dom gör det nu men såg i helgen när jag var på On Off att dom hade likvärdiga.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Låter ju bra med kyla, men ..... hur går det ihop sig med eltillgång kontra användning (?);

# SevenElevens beräkning av förbrukning ovan verkar rimlig (=29 Amp) men obs att ca 20 Amp
tillkommer för belysning etc när bilen körs. Dvs totalt förbrukas ca 50 Amp, hur mycket blir då kvar
för laddning av start- och bodelsbatterierna i husbilen, om nu inte också kylen går på 12v?

# Håkan J vad är det egentligen för utrustning som du har 1250 watt (6A), är det vid 230 volt?
Vid användning med 12 volt blir det ju >104 Amp + en del för konverterförluster .... ?
/ Hänger inte riktigt med i diskussionen, Hälsn Bengt
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Luftkonditionering

javascript:new_page('productimage.asp?iItemId=103974','640','480')

denna skall tydligen fungera bra. trots att det är hos (Feltema) Biltema
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering

Bengt
Det är en luftconditionering för 230V. Står alltid på el utomlands och därför är det viktigt att den är på max 1250W så man klarar sig med 6A.
Tyvärr är det ett litet problem i speciellt Italien där man får kolla amp. styrkan innan man checkar in. Dom har ända ner till 2A på vissa campingar. Fast det har ju lite med planering att göra och kan göras innan man åker ner. Skcka ett mail och du har ett svar innom någon dag. Dom är otroligt hjälpsamma.
På bilen har vi AC vid motordrift så problemet uppstår om man fricampar på vägen ner eller hem och står utan el. Men det fungerar det med.

Som du skriver: ingen bra lösning för 12V
 
Toppen