• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädringen trasig!

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Vad säger ni om luftfjädring på husbilen?
Är det bra eller kan man vara utan?
I reklamen ser det bra ut men blir det någon skillnad som märks?

På vår bil är det nämligen hål på ena bälgen så den gör ingen nytta.
Den är eftermonterad och skall tydligen hjälpa till vid tung last och stabilitet vid krängningar i kurvor.
Håller på att söka reda på en ny bälg men det verkar svårt då det är en importbil från början och fabrikat samt ålder är okänt.

Tacksam för era erfarenheter och ev. tips var man kan få tag i en bälg.

Klicka på: Products - "spare time" - selection - according to products -
air spring Airlift - Iveco
Bälgen ser ut som på den nedersta bilden.

http://www.a-linnepe.de/2004e/default.htm

Mvh Tuzzan
 
F

F.d. 7303

Guest
Hej Tuzzan
VI har en -90 Pilote på C-25 maxi chassi som var duktigt trött i bakänden, bladfjädrarna hade tappat spänsten. Med påföljd att bil var gungig ville lägga över vid kurvtagning, gud förbjude en undanmanöver:wideeyed: .
Ifjol beställde jag en luftkuddesats från Karnag pris då 5000:-, som jag monterade själv, det klarar man av som normalhändig. Skillnaden var över förväntan köregenskaperna blev betydligt bättre framförallt med semesterlast dvs tuuungt. en annan positiv effekt är att det mindre vibrationer i bilen när man kör på dålig väg, kuddarna absorberar en hel del vibrationer mellan axel och chassi. Se luftkuddar som en investering i säkerhet och komfort rekomenderas varmt.:D

Mvh Gunnar
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
§ R850S

Hej Gunnar.
Hur mycket tryck har du i luftfjädringen vid normal belastning?

Har nämligen fått min trasiga bälg vulkad nu och den håller trycket, har dock bara c:a 0.5 bar i för att testa hållbarheten. Inga längre turer än, så jag kan inte känna någon skillnad.

Mvh Tuzzan
 
P

Pelle

Guest
Hej Tuzzan,

Har originalmonterad luftfjädring i min Pilote -01 enligt instruktionen skall det vara max 1,5kg vid färd men kan gå upp till 7 kg vid stillestående och rangering. Har provat att använfa dem i somras för nivåreglering vid uppställning och det fungerar hyfsat vid mindre nivåskillnader.

Hälsningar
Pelle
 
F

F.d. 7303

Guest
Hej Tuzzan

Mina eftermonterade luftkuddar kan jag ha upp till 7kg. Det viktiga är att du får bilen vågrätt, om du inte får bil i våg med max 7kg då har du en ordentlig överlast. Jag brukar ha ca 4-5kg och redan då skulle jag tro att totalvikten 3500kg är passerad. Det bero också på hur lasten är fördelad i bilen.
Ja du vet väl hur många väskor och mat, vatten och annat livsnödvändigt man har med sig på en semestertripp:D . Hoppas att lagningen håller så att du kan prova hjälpluftfjädringen fullt ut.:)

Mvh/Gunnar
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Det blir väl att börja lite försiktigt och känna sig för vad man behöver.
1,5 kilo verkar ju vara värt ett försök.
Läste också nåt om 7 kilo men det kan ha varit en bil enbart med luftfjädring, låter väldigt mycket då det i mitt fall skall vara en hjälp att styva upp.
På min är det en enkel ventil, lika som på däcken, har ingen manometer så man får fylla efter mackens mätare.
Har ni kompressor insatt avsett för fjädringen eller hur fyller ni om man vill räta upp bilen vid uppställning?
Har sett att det finns utrustning med knappar för varje hjul men det är ju en helt annan grej och andra pengar! Dock vore det enkelt mot att leta jämn mark och palla under hjulen.
Hinner inte testa i år, byter kök i huset nu och ställer av bilen i vinter, men tider skola komma!

Mvh Tuzzan
 
Toppen