• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Luftfjädring

Hej
Har också Dunlops luftfjädring monterad och det funkar kanonbra i våran Burstner i642 Elegance helintegrerad
men för att uppnå maximal väghållning är även krängningshämmare samt spårviddsökning monterad bak visserligen krävs att reservhjulshållaren flyttas en aning
men bilen går som på räls i 120 km/tim utan slingrande gång och vid möte och omkörning av tradare har den där känslan av att sitta i en "starbåt", när man träffas av vinden som uppstår, i stort sett försvunnet så jag är väldigt nöjd :) Har en liten 12v kompressor så det är väldigt enkelt att justera vid behov.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej
Har också Dunlops luftfjädring monterad och det funkar kanonbra i våran Burstner i642 Elegance helintegrerad
men för att uppnå maximal väghållning är även krängningshämmare samt spårviddsökning monterad bak visserligen krävs att reservhjulshållaren flyttas en aning
men bilen går som på räls i 120 km/tim utan slingrande gång och vid möte och omkörning av tradare har den där känslan av att sitta i en "starbåt", när man träffas av vinden som uppstår, i stort sett försvunnet så jag är väldigt nöjd :) Har en liten 12v kompressor så det är väldigt enkelt att justera vid behov.

Krängningshämmare och spårviddsökning, förklara lite vad, hur, vad kostar detta. Har din bil boggie?
// Tommy

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Hej
Nej vi har enkelaxel, men på många husbilar så även våran har smalare spårvidd bak än fram så verkstaden monterade på spårökningsspacers och bara det gör skillnad faktiskt så i kombination med krängshämmare bak blev det en markant skillnad kostnaden för detta exklusive Dunlop blev 9.838 .-

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej
Nej vi har enkelaxel, men på många husbilar så även våran har smalare spårvidd bak än fram så verkstaden monterade på spårökningsspacers och bara det gör skillnad faktiskt så i kombination med krängshämmare bak blev det en markant skillnad kostnaden för detta exklusive Dunlop blev 9.838 .-

Hej igen.
På vår Kabe TM 750 är spårvidden bak betydligt bredare än fram och detta naturligtvis för att det är ett ALKO-chassi. Håller med om att den går stabilt i farter kring 110-120 km. Har din bil ALKO-chassi eller det är ett Fiat-chassi? Monterade du själv hjälpluftfjädringen eller du fick det monterat?
//Tommy.

Kaktus

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2025

Hej,
Vi har en Bürstner Elegance 810 som jag monterade Goldschmitts hjälpluftfjädring på i våras. Det är Al-Ko chassi med boogie. Föregående ägare hade bytt fjädringen fram till styvare fjädrar då han tyckte nosen var låg. Det hela blev jättebra då man lätt kan variera trycket i luftbälgarna efter behov med den inbyggda kompressorn. Överhänget bak är ganska långt. Det är ett 2-kanalssystem vilket kan vara bra när på ställplatser/camping som lutar något. Jag köpte hjälpluftfjädringen från Hymercenter i Örebro som är generalagent för Goldschmitt i Sverige, och monterade själv utan några probelm.

Hälsningar
Kaktus

F

F.d. 58573

Guest

Finns här ingen som bytt från hjälpluftfjädring på bakaxeln till helluftfjädring ?
Som framgår av mitt inlägg ovan (nr 16) så är jag inte nöjd. Åtskilliga av småvägarna här hemma är periodvis fulla av potthål och jag har kört flera personbilar (utan luftfjädring) som gått mjukare än husbilarna på sådana vägar.

aake

Toppen