• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

S

stenoulla

Guest
Vi har gjort vår första längre resa ner till Toscana, resan gick ner genom Tyskland och det vill jag säga var ingen angenäm upplevelse med betongvägar som ruskade om oss regält.
Är det någon som monterat luftfjädrning bak och om det har någon inverkan på konforten?
Tycker även att bilen kränger väl mycket på det relativt krokiga vägnätet så kanske luft kan stadga upp bilen.
Vi har en CI Riviera med mycket kraft i motorn just för att kunna hålla en förhållandevis hög meddelhastighet.
Tacksam för tips.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

hej ,
Jodå , vi har monterat Goldscmitt luftfjädring bak på en Adriatik byggd på Renaultchassie och det blev en positiv upplevelse med betydligt mjukare gång och lite bättre frigång vid av/ på färjor.
Jag köpte mina grejor via Campingvaruhuset.se och allt passade bra med viss justering och jobbet tog 2 dagar ( med vissa kafferaster ) och det jobbiga var placeringen av luftkompressorn som hamnade under instrumentbrädan för att skyddas mot smuts mm.
Kan klart rekommendera detta till alla som lastar lite tungt :wideeyed:

mvh
Bengt
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Luftfjädring

Hej! Jag har monterat Air Top luftfjädring på en Renault Master.Det blev en klar förbättring,längre fjädringsväg o mycket stabilare vid kurvtagning samt högre markfrigång bak.Lätt att montera själv.Använder en lös 12-volts minikompressor för att justera lufttrycket.Jag har för övrigt inte behövt justera lufttrycket särskilt ofta.Tycker att husbilstillverkarna borde montera luftfjädring redan från början , särskilt på bilar med bladfjädring.Innan montring av luftfjädring var fjädringsvägen endast ca20 m.m vid lastad bil.

Mvh Bengt
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Hej
Jag kollade Kamas prislista på Air Top luftfjädring till Fiat ducato och priset var 685Kr kan de va riktigt? Vad gav du Bengt för dina?

/uffe i hallonskogen
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Luftfjädring

Hej!

Monterade Goldschmitt kompletterande luftfjädring bak på vår Hobby Van vid ett besök på firman i Tyskland i somras. Fick nu fjädring även bak och en klart skönare bil att åka i. Tidigare låg bakaxeln stumt mot de hårda anslagen för bakaxeln även olastad. Stötigt! Valde en något kraftigare kompressor än standard och ett 2-kretssystem (bättre kurvstabilitet), vilket firman rekommenderade.
Installationen behåller trycket utmärkt.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Luftfjädring

Hej alla som vill åka bekvämare,

Komplettera bakaxeln med Karnags luftbälgar, Biltemas nya kraftiga kompressor kan du köpa på Biltema för 299: - och den skall du sätta nära bakaxeln. Allt detta kan du montera själv eller låta Bossings bilservice i Linköping göra det. Garanterat lyckligt och billig åtgärd som du kommer att uppskatta resten av ditt åkande. Det handlar om ca 10000: -

Du kan passa på att låta Bossings bilservice byta ut framfjädrarna för att kunna ”sväva” i fortsättningen. Det gör vi.

Stefan.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Luftfjädring

Hej! Det felar nog en nolla i priset.Jag gav 5600 kr på Husbilslandet.Husbilsklubben har rabatt där.
Mvh Bengt
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Hej!
Jag och en annan medlem har Karnags (Firestone) luftfjädringar sedan flera år. Vår gemensamma erfarenhet är att systemet år mycket svårt att få tätt. Visserligen specificerar man ett visst läckage, men det kan överskridas med flera hundra procent och det är svårt att se något mönster. Karnag har till och från varit mycket hjälpsamma men då det är svårt att sätta fingret på problemet så har båda de och jag resignerat. Svårigheten ligger bland annat i att trycket varierar beroende på hur bilen står och att luftbälgar har så liten volym att de förlorar tryck bara man ansätter en manometer.
Sedan kompisen lät monterat ett system med kompressor (som också läckte) så har han inget obehag av läckage, men i stället har ramen i hans bil spruckit beroende på att luftfjädringen gör den för stum (inget samband med kompressorn).
Beträffande kompressor så använder jag en lös kompressor från Swedol (finns en förvillande lik på Jula som är för liten om man även vill pumpa däcken). Om man monterar en fast kompressor så är det mycket viktigt att man kan pumpa var sida för sig och att inte någon luft kan flytta sig mellan bälgarna.
//Conny
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Luftfjädring

Monterade Karnag på 2 bilar men aldrig haft något större problem med läckage.
En fast kompressor med grenutag till varje bälg,med en backventil i varje,när kompressorn laddar så kördes det luft i båda sidor så behovet uppfylldes,då blev det ofta att ena sidan fick för högt tryck men då hade jag monterat ett grenledning (4 mm,)från var krets till en manometer för var sida med en evakuerinsventil för att släppa ut övertrycket genom.manöverpanelen montrades på instrumentbrädans uderkant,
2 manometrar 2 evakuerigsventiler och 1 knapp för kompressorn.
Således var manometrarna aktiverade hela tiden för att ha koll på fjädringen,om trycket sköts korrekt ,ALDRIG för lite luft i så är luftfjädrinen outslitlig.
Obs ventilerna för att släpps ut luften med var vanliga däckventiler med en liten knopp på mittpinnen så den såg ut som en tryckknapp.
En välsorterad luftfirma har 4 mm, plastslangar med skjutkopplingar till de små manometrarna,det som inte passar i gängor och inte behöver demonteras nån gång går bra att limma med epoxylim.
A och O med så små luftmängder är att systemet är tätt,använd teflonband vid alla förskruvningar då fukar detta hur länge som helst.
Mvh Bernt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Hej!
Jag och en annan medlem har Karnags (Firestone) luftfjädringar sedan flera år. Vår gemensamma erfarenhet är att systemet år mycket svårt att få tätt. Visserligen specificerar man ett visst läckage, men det kan överskridas med flera hundra procent och det är svårt att se något mönster. Karnag har till och från varit mycket hjälpsamma men då det är svårt att sätta fingret på problemet så har båda de och jag resignerat. Svårigheten ligger bland annat i att trycket varierar beroende på hur bilen står och att luftbälgar har så liten volym att de förlorar tryck bara man ansätter en manometer.
Sedan kompisen lät monterat ett system med kompressor (som också läckte) så har han inget obehag av läckage, men i stället har ramen i hans bil spruckit beroende på att luftfjädringen gör den för stum (inget samband med kompressorn).
Beträffande kompressor så använder jag en lös kompressor från Swedol (finns en förvillande lik på Jula som är för liten om man även vill pumpa däcken). Om man monterar en fast kompressor så är det mycket viktigt att man kan pumpa var sida för sig och att inte någon luft kan flytta sig mellan bälgarna.
//Conny

Jag blir väldigt nyfiken när du skriver att luftfjädringen har gjort en bil så stum att ramen har spruckit? Min erfarenhet är ju snarare att luftfjädringen gör att bilen får en klart mjukare gång, eftersom fjädringsvägen ökar när man pumpar luft i bälgarna.
Vad är det för bil det handlar om?
 
Senast ändrad:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Vi hade problemet att bakvagnen gick på genomslagskuddarna redan innan bakaxelns maxlast var uppnådd. Köpte luftfjädring från A-Linnepe i Tyskland, ca 4500 SEK. Lätt att montera. Pottätt,har inte efterfyllt någon gång på två år. Har två påfyllningsnipplar, en för vardera sidan. Eftersom bilen går med samma last hela tiden behövs ingen automatisk nivåreglering utan man fyller det man behöver sedan funkar det. Däremot hade jag lite strul vid registringsbesktningen. Då bilen saknar ABS-bromsar krävde tyska TÛV att bromsregulatorn bak skulle ställas i läge fullast. Det tog lite tid med underkännande och överklagande till Transportstyrelsen innan de förstod att regulatorn (ALB-ventilen) måste ställas om. Bilen blev helt underbar.
Sune
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Jag har monterat luft fjädring från AL-KO på våra transit -05 (Hobby Fs) ,,nu funderar om någon här i klubben kan svara om jag kan ta bort ena fjäderbladet och på det viset få ännu mer nytta av luft fjädringen.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Monterade Karnag på 2 bilar men aldrig haft något större problem med läckage.
En fast kompressor med grenutag till varje bälg,med en backventil i varje,när kompressorn laddar så kördes det luft i båda sidor så behovet uppfylldes,då blev det ofta att ena sidan fick för högt tryck men då hade jag monterat ett grenledning (4 mm,)från var krets till en manometer för var sida med en evakuerinsventil för att släppa ut övertrycket genom.manöverpanelen montrades på instrumentbrädans uderkant,
2 manometrar 2 evakuerigsventiler och 1 knapp för kompressorn.
Således var manometrarna aktiverade hela tiden för att ha koll på fjädringen,om trycket sköts korrekt ,ALDRIG för lite luft i så är luftfjädrinen outslitlig.
Obs ventilerna för att släpps ut luften med var vanliga däckventiler med en liten knopp på mittpinnen så den såg ut som en tryckknapp.
En välsorterad luftfirma har 4 mm, plastslangar med skjutkopplingar till de små manometrarna,det som inte passar i gängor och inte behöver demonteras nån gång går bra att limma med epoxylim.
A och O med så små luftmängder är att systemet är tätt,använd teflonband vid alla förskruvningar då fukar detta hur länge som helst.
Mvh Bernt

Jag beställde 2 manometrar 2 evakuerigsventiler och 1 knapp för kompressorn från Tyskland http://www.frankana.de/opencms/index.html
 
Senast ändrad:

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

hej
Jag bestämde mig för Goldscmitt som är gamla i gemet och förhoppningsvis vet hur en hållbar konstruktion skall göras och hittills inget problem.
Kan ju vara bra vid av/på körning av färjor att kunna höja eller sänka från förarplatsen och därav mitt val av system.
Priset blev 8 200 kr ikl frakten.
mvh
Bengt
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Luftfjädring

Hej
Jag har fått offert på AL-Ko 8350 Kr monterat och klart.
/Vidhem
 

Ludde

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Hej på er. Har en Hymer S700 på MB 412. Köpte av Karnag ett paket med bälgar, kompressor, dubbelmanometer, slangar och allt annat som behövdes. Gjorde jobbet själv ( med lite telefonsupport från Karnag ). 11000 kr, bra resultat, tätt. Känns spänstigare med högre svansföring.
Hälsningar Ludde
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Luftfjädring

En novisfråga: behöver man verkligen luftfjädring på en kärra med "boggie"?

Bytte framfjädrar hos Bossings och det gjorde underverk, inga fler genomslag eller iskrapningar vid terräng, och gången blev upplevt mjukare.

Har kört med nära nog maxlast men inte upplevt några problem vare sig bak eller fram.

Man kanske inte har förstått vilka problem man har :rolleyes:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Jag har monterat luft fjädring från AL-KO på våra transit -05 (Hobby Fs) ,,nu funderar om någon här i klubben kan svara om jag kan ta bort ena fjäderbladet och på det viset få ännu mer nytta av luft fjädringen.
Jeg monterte 8 tomms luftfjærer og tok bort en bladfjær. Det ble anbefalt av fjærfabrikant ved 8 tomms belg men med 6 tomms belg skulle begge bladene stå.

Jeg har et Fiat orginalchassis og når jeg registrerte bobilen opp til 3,85t måtte jeg sette inn bladfjæren igjen. Det ble helt klart en stivere bobil med 2 fjærer kontra 1. (Al-Ko har vel ikke bladfjærer slik at der er det ikke mulig?) slik at fjærfabrikants anbefaling kan jeg bare støtte.

Forøvrig synes ikke jeg at bobilen krenget noe serlig mindre i svinger o.l., men ble mykere og bedre og kjøre. Monterte senere stabilisatorstag bak og da synes jeg nesten krengningen forsvant i svinger og bilen ble enda bedre og kjøre, slik at de som vurderer hjelpeluftfjærer mot krengning burde tenke på stabilisatorstag istedet?
 
Toppen