• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Hej JANKRO!
Ja, det stämmer att jag har nya prylar, och därför gjorde jag en formell reklamation innan garantitiden gick ut för några månader sedan.
Trots det så vill jag ge saken en chans, vilket innebär att även byta nippeln vid bälgen plus slangen.
Fungerar inte det så skall jag ta loss bälgen och tryckprova alla delar med/under vatten.
//Conny
PS
Luften går inte ut "jättesnabbt" utan bara mycket snabbare på höger sida, jämfört med vänster sida som knappast läcker alls.
DS
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Luftfjädring?

Hej Conny
Min erfarenhet av Karnag luftfjädring är väldigt posetivt,
Första monterade vi på en Fiat 91,a,som hängde med baken ,med orginalkompressor och manometrar,en suverän lösning.
Vi körde ca, 13000 mil utan några problem, en släkting övertog bilen sedan och kört yttrligare 10000 mil,utan bekymmer.
Andra var en M-B Sprinter men Nordic 599 A,då 99 hade Karnag ej fått fram någon monteringsata till M-B,utan vi fick modifiera en Fiatsata.På denna bil var åk och körcomforten inte den bästa före ombyggnaden,men blev vesänligt stadigare efteråt.
När vi böt bort M-Bn,efter ca,20000 mil var fjädringen fortfarande posetiv.
Visst något läckage förekom vi den ena bälgens förskruvningen uppå, slangnippeln läckte,
Påmonteringssatsen så är ju alla gängor prepareade med tätningsmedel och om man backar en förskruvning det allra minsta så har tätningsmedlet gått förlorat och måste ersättas med nytt .Eftersom det är ytters små luftmängde det rör sej om är ett leckage svårt att upptäcka ,men med aåpvatten i en sprayflaska och lite tålamod brukar det lyckas.
Att sjäva bälge läcker är ej troligt.VIKTIGT är att aldrig köra en bälg tom,för då inploderar den vid utfjädring med skador som följd.
Mvh Bernt
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Hej Bernt!
Även om luftfjädringen läcker så har jag positiva erfarenheter av Karnag (dock som företag), och jag tror i första hand inte heller att bälgen läcker, men har inte hittat någon läcka med läckspray så jag är lite rådvill.

Jag känner till tätningsmedlet och hur man skall förfara vid montering. Dock kvarstår det faktum att både jag och en annan medlem med ungefär samma bil har liknande problem.
Skillnaden och en möjlig orsak kan vara att vi pumpar upp luftfjädringarna med en lös kompressor. Varför det kan bli längre mellan intervallen, medan de (ni?) som har fast monterad kompressor och manometrar har en kontinuerlig kontroll och "duttar" in lite luft då och då.
//Conny
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Conny
Läcker den lika mycket.Både när du kör och är parkerad, snett eller rakt.
Körde en Volvo lastbil som tömde lufttanken fort, när vänster framhjul, stod högre än det högra. Den hade rör i ramen som påverkades av vridningen. Men du har väl bara slangar.
Även ett litet hål på bälgen kan nog påverkas av läget.

bosse b
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring?

Hej bosse b!
Faktum är att jag bara kör genomsnittligen ca. 1000 mil per år varav ca. 700 på semesterresor under en månad. Med andra ord så pratar vi om ca. 300 mil/11 månader, vilket betyder att bilen står plant i carporten för det mesta.
-Jag har plastslang.
//Conny
 
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Luftfjädring?

Har monterad luftfjädring på min Adria Matrix.
Efter 734mil i Europa och genom tyrolen och på autoban saknar jag möjligheten att justar fjädring underfärd.

Undrar om någon har eftermonterat kompress och flyttat fram manometerna till instrumentbrädan?

Har idag ett 2 krets set på bakaxlen. Med ventiler och manometrar i sidan av förasätet.

Ge gärna lite erfranhet och tips om hur ni har gjort


MVH
Carl
 
Toppen