• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftavfuktare

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Jag har sett annons om en ny (tror jag) luftavfuktare från Zibro, DD108. Det är en sobtionsavfuktare, alltså samma pricip som Muntersavfuktarna. Eftersom den fungerar ner till +1 grad borde den väl vara utmärkt att ha i husbilen under vinteravställningen ? Är det någon som provat denna apparat ?
http://www.zibro.com/Sweden/se_Contentpages/se_DeHumidiTxtD.htm
Synpunkter ?
// Göte J

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Luftavfuktare

Jag har ingen erfarenhet av just detta märke men jag provade min avfuktare i husbilen som jag till vardags har i tvättstugan. Det blev en hel del vatten i skålen så någon nytta gör den väl. Detta trots att kall luft inte innehåller lika mycket vatten som varm.

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Samma här, har en Woody 12 som jag brukar sätta in i husbilen lite då och då, inbillat mig att det är rätt ok jag får oxå en hel del vätska på ett dygn!

// Pilot

F

F.d. 16087

Guest

Jag har varit anställd på Munters utvecklingsavdelning.
Det finns en del fel i deras marknadsföring.
För det första är teknologin ej banbrytande den fanns redan på 60-talet.
Det andra (fuktprinsipen) heter inte absorption utan adsorption.
A) absorbtion fukten absorberas idet fuktupptagande medlet (typ salt + vatten)
B) adsorption fukten fäster elektriskt i små hålrum i materialet.
Båda alternativen regenererar genom uppvärmning. Dvs. återtar sitt torra status.
Denna modell har en kondensor, därför kan den ej fungera i minusgrader. Vid minusgrader skulle kondensorn frysa igen.
Men det här är den absolut bästa metoden att skydda sitt fordon från fuktangrepp.
Hög kapacitet vid låg temperatur.
Kvaliten på denna kan jag ej avgöra. (det finns ett annat alternativ som säljes av Clima.se Pris:ca 3000:- kr
MVH. Gunnar S

Bernt Håkan

HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1368
Medlemskap
2025

använder också avfuktare fungerar bra . Akta er bara så det inte blir för tort 55% fukt i luften skall vara det optimala vad jag förståt Beb.

Toppen