• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luft kajak

noren

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
122
Medlemskap
2025
Hejsan.
Vi har funderat på att köpa en uppblåsbar kajak.
Finns det någon som har erfarenhet av en sådan.

F

F.d. 2549

Guest
Sv: Luft kajak

Svar ja/nej. Jag har under 45 år haft två stycken gummikanoter. Visserligen frågade du efter kajak, men dina eventuella följdfrågor kan kanske även en kanotägare svara på. Jag lyssnar.
Hälsningar farbror Claes.

noren

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
122
Medlemskap
2025

Undrar över stabilitet, hållbarhet och om det är besvärligt att packa upp och ned den.
Hälsningar noren

F

F.d. 2549

Guest

Hej igen på dig sjöfararen!

Stabilitet?
De kanoter jag har haft har varit näst intill omöjliga att slå runt med. De har ändå varit med om forsar, öppet vatten och haft passagerare som stått upp i farkosten. På tal om forsar, så är det en härlig upplevelse att, i en å eller flod, glida fram på ganska lugnt, men okänt vatten. Trollsländornas vingsurr och vattendroppet från paddlarna är de enda ljud som går att uppfatta. Men, vad är det? Brusande, fallande vatten hörs bakom nästa krök av floden. Ljudet av forsen blir kraftigare ju närmre vi kommer detta okända. Efter att ha passerat flodkröken syns det skummande vattnet nästan bilda en dimma framför en. Skall vi snabbt paddla in till stranden och bära kanoten förbi hindret? Nej, det finns inget hinder för en gummikanot – vi kanar vidare på den brusande vattenytan. Nu gäller det att välja rätt färdväg förbi stora och små stenar, nedhängande grenar och välja bort de rent livsfarliga branta fallen. Stenar som befinner sig strax under vattenytan masserar våra bakdelar genom den kraftiga duk som är durken på kanoten. Vi skrattar och gläds åt den dramatik vi är med om, och när fallet är över lägger sig ståpälsen och vi kan åter beundra trollsländorna och beklaga dem för äventyr som
de aldrig kommer att få uppleva.

Hållbarhet?
Min första kanot höll i c:a 30 år innan en limning gick upp och jag gav bort den till en person som trodde sig kunna laga den – kanoten kanske far fram på våra vatten fortfarande.

Packa upp och ner?
Lätt som en plätt. C:a 15 kg väger den i sin lilla säck och när den väl är utrullad ur säcken, tar det knappt tio minuter (allt beroende på pumparen) att med en handpump som pumpar i både tryck- som dragrörelsen, få den klar för sina uppdrag.

Det som kan ses som nackdelar är att den inte är så snabb som en ”riktig” kanot och att dess styrförmåga är som en gammal lastbil utan servo.

Hälsningar från en f.d. kanotist. Med andra ord jag står i valet och kvalet: Skall jag sälja denna gode vän? Men det är ju en helt annan fråga.

noren

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
122
Medlemskap
2025

Hej igen!
Tack för ditt svar.Vi har bestämt oss nu att vi åker upp till Sollentuna fredag nästa vecka och köper en kajak.
Hälsn noren

F

F.d. 4879

Guest

Det lät nästan som en bit av filmen den sista färden..

Toppen