• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luft i vattensystem, trasig pump?

Jimmy06

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
40451
Medlemskap
2025
Hej, nybliven husbilsägare och har stött på problem med att det är luft i vattnet trotts att jag spolat med både varmt och kallt under en längre tid.

Kranen i handfatet är bytt och det är en liten läcka även på den I köket men jag undrar om det inte är pumpen som är körd?

Pumpen heter Aqua F 07073-01, skulle denna kunna var en lämplig ersättare?

Bilagor

• 20240615_152449.mp4
    39,3 MB · Visningar: 0
  • 20240615_104302.jpg
    20240615_104302.jpg
    2 MB · Visningar: 37

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, nybliven husbilsägare och har stött på problem med att det är luft i vattnet trotts att jag spolat med både varmt och kallt under en längre tid.

Kranen i handfatet är bytt och det är en liten läcka även på den I köket men jag undrar om det inte är pumpen som är körd?

Pumpen heter Aqua F 07073-01, skulle denna kunna var en lämplig ersättare?
Den pumpen du har ger 1,5bar tryck, den du länkar till ger 2,8 bar, det kan vara för högt tryck för ditt vattensystem. Försök istället
hitta en pump med samma tryck som din gamla. Fiamma som din gamla pump kommer ifrån finns lätt att få tag på. Men, hur har du konstaterat att det är fel på pumpen?

Jimmy06

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
40451
Medlemskap
2025
Den pumpen du har ger 1,5bar tryck, den du länkar till ger 2,8 bar, det kan vara för högt tryck för ditt vattensystem. Försök istället
hitta en pump med samma tryck som din gamla. Fiamma som din gamla pump kommer ifrån finns lätt att få tag på. Men, hur har du konstaterat att det är fel på pumpen?
Bra tips om att ha en med rätt tryck, nej vi har inte konstaterat att det är pumpen utan det är en gissning då jag inte hittar något annat uppenbart fel. Om det var slangen mellan vattentank och pump borde jag väl se en läcka någonstans?

Mvh
Jimmy

Jimmy06

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
40451
Medlemskap
2025
Inget filter vad jag kan se men väl en onödig skarv. Var på biltema idag och skulle köpa ny slang med slut i lager i min butik

Bilagor

• 20240615_104331.jpg
    20240615_104331.jpg
    1,9 MB · Visningar: 118

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inget filter vad jag kan se men väl en onödig skarv. Var på biltema idag och skulle köpa ny slang med slut i lager i min butik
När det suger luft är det oftast inte i slangarna för de klarar frost, men däremot i anslutningar, pumpens filter, allt som är tillverkat av hårdplast.
Även slangarnas anslutningar kan läcka, p.g.a. den typ av slangklämmor som är monterade, de är tyvärr inte så lämpade för små slangdiametrar
utan skadar gärna slang och kopplingar om man drar åt för hårt.
Detta är en lämpligare typ av slangklämma för vårt ändamål, de finns för olika slangdiametrar:
Länk: Slangklämma, mini, Ø14–16 mm, 4 st.
Ännu bättre är dessa:
Länk: Slangklämma, 1-örad, 5 st.

Senast ändrad:
Toppen