• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft fuktigheten

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Bara undrar hur pas torrt / fuktig ska det helst vara i en husbil. Har en hygrometer hängande i bilen och den visar stadigt 58%. Hur ska jag tolka den procent satsen bra / dålig / för torrt ? Hur många av Er har en hygrometer i husbilen och följer eventuella förändringar. För dom som har, vad visar eran hygrometer ?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Luft fuktigheten

Hej!
Jag har också en,fastklistrad i toauttrume.Fick veta att 60% är normalt och bra värde,självklart beroende av yttre och inre temp.Som det är nu,när bilen stor på parkeringen här hemma så följer den den yttre fuktigheten och då ligger det inte på 60%.Svårt att veta just nu med det ständiga förändringen av väderleken..
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Luft fuktigheten

Ute c:a 100 %. Regn + 6 gr.
I husbil: 65 %. + 8 gr.
I dag 1 mus i fälla.
I går 0 mus i fälla.
I förrgår 1 mus i fälla.
Jag körde en sväng i förrgår.
Mössen kommer och går oberoende om jag kört eller ej.
På husbilsplatsen hade jag under 15 år en husvagn, aldrig möss.
Alltså: "mina" möss föredrar husbil före husvagn.

Musjägaren farbror Claes. Denna gång utan gevär.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Luft fuktigheten

Farbror Claes,

Du måsta förstå att mösserna befinner sig i 2007 och vet att förändringar har skett i samhället sedan 90 talet. Klart dom har redan vant sig med en högre levnadsstandarden först husvagn nu husbil ... tiden går fram med raska steg .. :holly-1-icon:
 

klockgunnar

FD HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Motala
HBK-Nr
29
Medlemskap
2022
Sv: Luft fuktigheten

Hej farbror Claes, det där med hur luftfuktigheten skall vara, beror på om man är fastighetsägare eller hyresgäst ?? För att man skall må bra i sin bostad,bör luftfuktigheten
vara mellan 40 -60 % , men en hyresvärd vill ha 40% eller lägre ,för att huset skall må
så bra som möjligt. Det är ju bäst att må bra själv!!
Klockgunnar 29 må så gött!
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Luft fuktigheten

Hej Farbror Claes.

Är Du säker på att DU JAGAR rätt mus ??? Möss???
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Luft fuktigheten

Klockgunnar.

Jag har goda vänner som har 40 % luftfuktighet. De måste smörja in sig dagligen för att skinnet skall sitta kvar på kroppen. Du Gunnar, du är 100 % utan att näsan droppar.
Det kallar jag livskvalitet.

Monica o Kurt.

Ni kan vara lugna. Ännu har jag aldrig tagit fel.
Jag har (hade) en termometer i husbilen där det gick att avläsa kylskåpstemperaturen. (När jag kör med 12 v blir det lätt för kallt – därav denna avläsare.) Mössen hade gnagt av sladden, så nu får jag önska en ny i julklapp. De hade inte gnagt på ett ställe, utan på tre ställen var sladden snittad med vackra diagonala snitt.

Jag jagar vidare.
 
Toppen