• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LPG Spanien

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2026
Har haft lite problem att fylla LPG i norra Spanien,dom bemannade mackarna vill inte sälja, skall endast användas av ”turismo” alltså personbilar, efter några försök hittade jag en obemannad station,så det löste sig.
Blandningen just nu är butan/propan 65/35, hur låg temperatur klara det?

Har haft lite problem att fylla LPG i norra Spanien,dom bemannade mackarna vill inte sälja, skall endast användas av ”turismo” alltså personbilar, efter några försök hittade jag en obemannad station,så det löste sig.
Blandningen just nu är butan/propan 65/35, hur låg temperatur klara det?
Det beror på vart du skall vara i vinter.
Butan är inte bra att ha i flaskan när det blir under +5°C, parafinet fälls ut och det kletar ihop. Du behöver värme på flaskan och på ledningarna. Kan bli ganska dyrt att hålla allt varmt. Å andra sidan har butan ett högre värmevärde o det betyder att det går åt mindre energi. Jag för min del håller mig i södra Europa dit jag skall bege mig om ett par dagar.
Fick för övrigt en filmsnutt från camping caravaning la manga i dag. LERVÄLLINNG
på hela platsen! Bara 3 mil därifrån blev det ett par vattenpölar. Det kan kallas för väldigt lokalt nederbörd.
Ha det, vi ses

Det beror på vart du skall vara i vinter.
Butan är inte bra att ha i flaskan när det blir under +5°C, parafinet fälls ut och det kletar ihop. Du behöver värme på flaskan och på ledningarna. Kan bli ganska dyrt att hålla allt varmt. Å andra sidan har butan ett högre värmevärde o det betyder att det går åt mindre energi. Jag för min del håller mig i södra Europa dit jag skall bege mig om ett par dagar.
Fick för övrigt en filmsnutt från camping caravaning la manga i dag. LERVÄLLINNG
på hela platsen! Bara 3 mil därifrån blev det ett par vattenpölar. Det kan kallas för väldigt lokalt nederbörd.
Ha det, vi ses
Jag är på väg norrut, tänker ställa av bilen i vinter, så någon värme behövs inte, brukar tanka gas i norra Tyskland på väg, hem vilken blandning på gas man får framgår sällan annars.
Hittade information att blandning 30/70 propan/butan klarar -10

Tillbaka
Toppen