• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LPG-gas i södra Europa

• Startad av Startad av Inger & Taeke NL
  • Startdatum Startdatum
I

Inger & Taeke NL

Guest
Hej HBK:are,

Jag laddade ner bilder av en genial idee för ett par år sedan. Bilderna föreställer kopplingen och utsides tanklock av LPG-gas gjord av HBK-medlem Michael Johansson från 2009.
Taeke ska sätta igång och göra samma installation på vår Adriatic. Hoppas du inte tycker illa vara Michael!!

Vi använde LPG-flaska, 27L, förra året på sommarsemestern i Sverige och flaskan räkte till för de 6 veckorna vi tillbringade där. Tankade först hemma i Holland igen.
Nu vill vi ha dubbla flaskor med en automatisk koppling så att vi inte behöver gå ut mitt i natten för att koppla till nästa flaska.
Som någon skrev för ett tag sedan, det är alltid mitt i natten i blåst och regn som gasen tar slut.

Hälsningar från Holland

Bilagor

• Tankflaska-1.jpg
    Tankflaska-1.jpg
    39,6 KB · Visningar: 359
  • Tankflaska-2.jpg
    Tankflaska-2.jpg
    29,5 KB · Visningar: 355
  • Tankflaska-5.jpg
    Tankflaska-5.jpg
    25 KB · Visningar: 356
Sv: LPG-gas i södra Europa

Roligt att mitt inlägg kommer till nytta.

Jag har nu ändrat lite så att tankningen sker från utsidan utan att behöva öppna gasolskåpet. Jag satte tankventilen i ett modifierat etuttag så att det skulle vara lite mer skuddat för smuts. Jag hade turen att ha ett ventilationshål i botten av gasolkoffteren där jag kunde dra ut påfyllningsslangen och sedan montera luckan i "kjolen". Det blev alltså ingen extra håltagning i de isolerade väggarna eller golvet.

Tillbaka
Toppen