• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lossa ventilationsgaller Knaus

Bronzestreet

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
30859
Medlemskap
2025
Skulle ge hunden en bit av wienerkorven som jag åt. Tappade den och hade världens otur, den hamnade i ett litet hål precis under passagerarsätet. När jag skulle ta upp den så åkte den längre ner.

Tror jag kan komma åt den med en dammsugare om jag får bort ventilationsgallret (Se bild).

Är det bara att vända loss eller hur får jag loss gallret?

Bilagor

• IMG20251013194039.webp
    IMG20251013194039.webp
    2,8 MB · Visningar: 48
Senast ändrad:
Det är nog bara att bända loss. För in ett smalt föremål, t.ex en smörkniv i stål, och bänd försiktigt från varje långsida.

De kan se ut på lite olika sätt på undersidan. Antingen är det en plåt längs hela sidorna som går ner ca 15mm, eller så finns det några mindre bleck på långsidorna. De går också ner ca 15mm. De är ca 20mm breda. De sitter dels i ändarna dels ett eller flera längs sidorna beroende på hur långt gallret är.

Här är ett exempel på galler Ventilationsgaller 500 x 102 mm Borstad

Ett litet tillägg: Det går också att föra in ”smörkniven” från änden på gallret och lyfta någon mm och sedan fortsätta att lyfta efter långsidorna.

Senast ändrad:
Berätta gärna om det fungerar för dig.

Glömde skriva att det ofta sitter en radiator precis under gallret som gör att det kan vara svårt att komma åt utrymmet under.

Får se om du blir lika förvånad som jag blev över hur mycket damm det samlas i utrymmet under gallret. Lite ohygieniskt tycker jag.

Berätta gärna om det fungerar för dig.

Glömde skriva att det ofta sitter en radiator precis under gallret som gör att det kan vara svårt att komma åt utrymmet under.

Får se om du blir lika förvånad som jag blev över hur mycket damm det samlas i utrymmet under gallret. Lite ohygieniskt tycker jag.
Fungerade bra att använda smörkniven (metall) och lossa gallret. Precis som du skriver så samlas det mycket damm och annat otrevligt. Passar på att städa igenom alla galler.

Men tyvärr så kom jag inte åt korvbiten den vägen. Hittar en annan lösning.

Sånt där galler sitter det ovanför mitt tidigare kylskåpstorn, var bara att försiktigt bända loss det.

Tillbaka
Toppen