• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Lossa helljusinsats Hymer 544

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Bilen är en Hymer BC 544 årsm 2005, påpekande från Bilprovningen att ljusutbytet på helljuset är svagt. Finns rost på reflektorn. Hymercenter vill ha runt 4 500 SEK för ljusinsats/reflektor men Hella i Frankrike, har motsvarande för 76 Euro... Jo, det tillkommer arbetskostnad men jag tänkte fixa det själv.
Problemet: Jag vet inte hur man lossar sargen på insatsens framsida. Bakom sargen/listen ser jag några plåtskruvar med krysspår som förmodligen håller insatsen i karossen. På insidan av motorrummet verkar det bara finnas de tre långa skruvarna som man gör ljusinställningen med.
Jag vill inte riskera av sabba sargen med för mycket våld.
Bilderna visar hur det ser ut från framsidan. Det är bara genom att ta bort insatsen som jag säkert kan slå fast måtten som behövs för en korrekt beställning från Hella.
Någon som gjort detta eller som har bra tips hur man går tillväga..?1623919309306.jpg1623919309313.jpgHymersarg 3.jpg
 
F

F.d. 940

Guest
Bilen är en Hymer BC 544 årsm 2005, påpekande från Bilprovningen att ljusutbytet på helljuset är svagt. Finns rost på reflektorn. Hymercenter vill ha runt 4 500 SEK för ljusinsats/reflektor men Hella i Frankrike, har motsvarande för 76 Euro... Jo, det tillkommer arbetskostnad men jag tänkte fixa det själv.
Problemet: Jag vet inte hur man lossar sargen på insatsens framsida. Bakom sargen/listen ser jag några plåtskruvar med krysspår som förmodligen håller insatsen i karossen. På insidan av motorrummet verkar det bara finnas de tre långa skruvarna som man gör ljusinställningen med.
Jag vill inte riskera av sabba sargen med för mycket våld.
Bilderna visar hur det ser ut från framsidan. Det är bara genom att ta bort insatsen som jag säkert kan slå fast måtten som behövs för en korrekt beställning från Hella.
Någon som gjort detta eller som har bra tips hur man går tillväga..?Visa bilaga 211873Visa bilaga 211874Visa bilaga 211875

Här finns lampor 1K0 008 191-001 HELLA FF-H7 high beam 4082300097177 | eBay
 
Toppen