Hejsan igen (ett år sedan sist). Jag har lossat några, plus ett par till rör

men har nog aldrig gått bet på det även om sakerna sett väldigt rostiga ut. Har nog tyvärr inget annat förslag än bra verktyg för att hålla fast fyrkantshylsan och ev. en öppen ringnyckel i rätt dim. En sådan där som är till för att lossa just rörnipplar, öppen i framkant så man kan trä den över röret men den ändå greppar ca. fem av mutterns sex kanter. Den skall dessutom helst ha sexkantsfattning för att greppa så bra som möjligt, utan att sabba muttern, som på bilden.

Men så till ditt problem också. Du skriver att brännaren går på pilotlågan hela tiden.
Först måste jag fråga (ursäkta). Är det verkligen pilotlåga och fullåga på ditt skåp. Bilens årsmodell ser mera ut att ha kylskåp som enbart går på full-låga eller är avstängt och startar om när termostaten åter kallar på kyla..... Men de kanske har stoppat in något annat skåp i en plåtis.
Har du ändå pilotlåga och full-låga i ditt skåp så borde det dock inte hjälpa med att göra rent brännaren. Då brinner ju pilotlågan tills termostaten kallar på kyla och slår om gasolventilen så fullt gasolflöde kommer genom röret och full-lågan flammar upp tills termostaten är nöjd och lågan åter går ner på pilot.
Då låter det mera som du har något problem med termostaten eller gasolventilen faktiskt.
Har du däremot full-låga eller avstängt så måste det bero på något/smuts eller dyl. som hindrar gasolflödet så full-lågan är liten hela tiden. Tänk i så fall på att det
kan ev. sitta typ ett cigarettfilter instoppat i ett rör som täppt till sig av olja och skräp från gasolen. Det brukar då ev. sitta ute i röret vid nippeln du fajtas med bakom/innan munstycket om du har tur.
M.v.h. JANKRO.
Ps.
Javisst ja, jo det skall var vanlig högergänga på kläm-muttern.
D.v.s. om du trär på nyckeln rakt in så skall den "uppåt" för att lossa muttern

.
Det är möjligt att någon har kladdat på något tätningsmedel som limmar när de drog fast muttern. Fast det är nog inte att rek. för det lilla hålet i munstycket därinne.