• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lock färskvattentanken

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jaha nu glömde jag locket till färskvattentanken sist jag fyllde på. Attans jag som brukar försöka fokusera på att inte missa det. Borde alltid lämna nyckeln och knippan i låset till den när jag tankar..
Nu till frågan: Är det standard, samma gänga på locken? Vore väl förvånande.. Jag hade ett gammalt färskvattenlock att testa med men där var själva "huset" till locket för stor diameter så det går inte testa med.
Vi har en Solifer (LMC) T721.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Glömde locket i Betostölen en höst vi var i Norge. Hade kört ca 5 mil när jag upptäckte detta vände MEN. Det låg inte kvar på service plattan körde till receptionen på ställplatsen de visste inget. Satt många såg ut som jobbare och fikade så jag frågade rakt ur om någon tagit hand om ett lock. Vist var det så fick mitt tillbaka..
NU läger jag det alltid i bilen när jag tanker vatten.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När man köper nytt lock, tänk på att det finns helt täta eller ventilerade lock.
Ventilerade lock har ett litet hål i mitten av locket mot tanken.

Viktigt att använda rätt sort, speciellt om man sätter dit ett oventilerat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I min bil har spillvattenröret/överfyllnadsskyddet från tanken ett vattenlås.
Detta skulle skapa undertryck i tanken när man spolar vatten. Undertrycket minskar flödet.

Att ta in ersättningsluft till tanken från den dammigaste platsen under bilen är ingen bra ide, undviks genom att luften inte tas in genom överfyllnadsslangen.
 
Toppen