• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljus som viltvarnar (flyttet fra tråden om vitvarnare)

F

F.d. 5322

Guest
För egen del tycker jag mig märka att ett tillräckligt bra helljus, har en viss "skrämeffekt" på viltet.
De gånger jag har bytt bil och inte hunnit få på hela gänget x-ljus, är viltet mer framför huven, än när alla lyser.
Jag vet inte om det är inbillning men det vore kul att höra era synpunkter. Om ni har liknande erfarenheter?
Ni som kör lastbil, brukar ju ha ett minst sagt skapligt ljus. Ni kanske har någon tanke om detta?

Lg/ medlem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Det finnes endel ganske objektive undersøkelser rundt billys og vilt.
Tilbake rundt 1980 ble det video overvåket et av de faligste steder i Norge, hvor det i løpet av 2 mnd passerte mange tusen elg over en av de større riksveiene på en strkning på omlag 100 m. Kamera ble slått på når elgen var ca 50 m fra veien, det var satt opp en laserlinje som de måtte passere. Vanlige billys ga ingen reaksjon hos elgene, rallybøttene gjorde dyrene litt mer forsiktige. Forsøk med reflektorer i veikanten ga ingen reaksjon.

En kuriositet ved denne strekningen var at det var satt opp et lyssignal med blinkende gul elg når det var elger inenfor 50 m. Mange bilførere reagerte ikke på dette signalet og det ble filmet noen kollisjoner og mange flere nesteulykker hvor bilene passerte med meget kort avstand.

Jeg jobbet selv endel sammen med det forskningsteamet, vi hadde endel fantastiske videosessjoner med "bambi på isen" - unge elger kan ha store problem med glatte veier.

Når det gjelder viltvarnarene så vet jeg at de skremmer hester, men om det virker på elg og andre vilt har jeg ikke selv sett.
 
Toppen