• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljudisolerad bodel.

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej
Fins det någon statestik eller liknande på vilka husbilar som är bäst isolerade mot ljud utifrån i bodelen?
Har varit på semester och legat både på frikamping och på campingplatser , och blivit störd på natten av dels ungdomar som spelar hög musik och lastbilar som startar tidigt på morgonen.
Det är klart att man måste tåla lite sådant och jag klagar inte. det har int varit något jätte stort problem.
Men det vore intressant att veta om det finns bilar som är mer isolerade än andra.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Ljudisolerad bodel.

Svårigheten att ljudisolera en husbil är att det måste finnas en viss mängd tvångsventilation. Detta sker genom att takluckor har en tvångsventilation på vanligen mellan 100 och 200 cm². Det mesta av ljudet kommer att gå in den vägen och är svårt att filtrera bort på ett viktbegränsande och utseendemässigt sätt. Tunna väggar i lätta material gör sitt till, likaså fönster som inte är gjorda med ljuddämpning som första krav.

F

F.d. 9153

Guest

Välj en vinter isolerad husbil / husvagn !
På en camping .. säg ifrån !
På en rastplats kör vidare...
Vi har testat alla typer av övernattning och har funnit att det passar oss bäst med camping och "vinter vagn"

F

F.d. 58573

Guest

"Ear" öronproppar (vilka dämpar runt 30 dB) är nödvändiga vid övernattning på motorvägarnas rastplatser (och kan även vara av värde om man av olika skäl inte vill reklamera sin snarkande maka, där reklamationstiden dessutom får anses ha gått ut efter mer än 40 år).
aake

Toppen