• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljuddämparproblem

F

F.d. 2669

Guest
Hej har en Fiat 2,3 -07 efter vår tur norrut har insatsen inuti ljuddämparen lossnat och skramlar redigt vid vissa varvtal, kan inte starta på låga varv längre då rystar det till och skramlar. Nu har jag fått rådet av en annan husbilsägare att ta en kulhammare och drämma till ljuddämparen så skall det sluta skramla. Då klämmer man fast insatsen igen enligt honom. Men jag brukar vilja veta lite mer hur den ser ut inuti skall man knacka in 10 mm eller handlar det om flera centimeter och var skall man sätta in smällen... man vill ju inte misshandla en redan skadad så att säga, den kan ju bli rätt så bulig om man inte vet.
Är det någon därute som har ett bättre tips eller haft samma problem vi kan väl inte vara dom enda som missat ett gupp, ja eller något mitt emellan krondike och gupp kanske mer stämmer.
Jo jag känner till alternativet att köpa en ny....:wideeyed:

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Ljuddämparproblem

Hej
Slår du tillräckligt hårt så får du byta "dämpare",
/Vidhem

F

F.d. 29925

Guest

Misstänker att det inte är själva ljuddämparen utan innanmätet i katalysatorn och då är det troligen ett bakomliggande fel i systemet. Åk till en verkstad som har diagnosutrustning för att få hjälp.
Att byta katalysator utan att veta orsaken till haveriet är att kasta pengar i sjön för risken är stor att en ny går snart samma öde till mötes.

F

F.d. 2577

Guest

Om avgasvärderna är bra trots att insattsen sitter lös i karalysatorn, varför inte fixera "bikupan" med några rostfria skruvar. Sök reda på ett ställe där plåten är dubbel, som en skarv, borra ett hål och dra i en skruv av lämplig längd. Så att insattsen "spänns" fast. Kanske att det behövs 2 skruvar för att allt ska bli bra. Se till att skruvarna bottnar mot "katen" så det inte läcker.
Jag skulle i alla fall försöka, en kat är inte billig, men det finns kanske "pirater".
bysmeden Leffe

Toppen