Själv har jag funderat på att montera en värmare nu när de börjar komma med bortstlösa dubbla motorer, en för luften som skall värmas upp, och en för fläkten till brännkammaren som då regleras separat.... och funderat ut hur jag troligen skall göra med luften som skall gå genom värmaren och värmas upp.
För jag har nog tänkt mig att montera en Y koppling på slangen till inluften med stängbara spjäll på båda så man kan ställa in förhållandet mellan cirkulerande inneluft som värms upp några grader och späda på med lite färsk luft utifrån beroende på väder, vind och årstid.
För om man bara blandar in kanske 1/4 ny luft utifrån som är min tanke så får man ju automatiskt lite "färsk" luft och liiite övertryck i bilen som gör att lite redan varm luft vill ut men det mesta rullar runt några varv till.
Man kanske kan säga att det är väl inte att ta all ny luft som skall värmas upp utifrån, som verkar lite dumt, utan det dumma är att släppa ut så mycket uppvärmd luft hela tiden ur bilen, för det kan kanske jämföras med uttrycket " Onödigt att elda för kråkorna".
Något i stil med denna Y koppling med ett spjäll separat i varje (i detta fallet) ingång, eller bara ett spjäll som stänger för den ena och öppnar mer för den andra. ( För normal användning är det ju en ingång och två reglerbara utgångar de är tillverkade för.)
Skulle man kunna använda en son här som ljuddämpare.
Hej ett sådant sportluftfilter kan nog kanske göra lite nytta för insugningsljudet, men frambringar ett böölande ljud när det sitter typ en förgasare som vill ha massor med luft.
Men jag kan tänka mig eftersom det inte är mängder med luft som skall genom filtret att man skulle kunna stoppa in lite sådandär vit långtrådig "vadd" som finns att köpa för att göra kuddar eller dämpa inne i högtalarlådor, väldigt fluffigt men absolut inte packat inne i filtret som extra ljuddämpning, och ev. något nät mellan så inget kan följa med in i värmaren....Kanske.
M.v.h. JANKRO.