• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ljuddämpare till insugsluft dieselvärmare

Tomas Öberg

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
45319
Medlemskap
2026
Hej,
Vi har en Karmann Davis från 2013 med dieselvärmare. Värmaren är placerad under bilen, men insugsluften tar den på insidan av bilen under soffan. Problemet är att den låter väldigt mycket från insuget, och jag undrar om någon har samma problem och isåfall om Ni har en smidig lösning på ljuddämpare som går att montera på insidan i ett relativt trångt utrymme?
Tack på förhand!
Tomas

Det finns egentligen bara en fördel ( om det nu är en fördel) med att ta kall luft och värma upp.... den kommer att va torrare..innehålla mindre vatten. Så teoretiskt får man en torrare inne-miljö om man tar luften utifrån. O detta handlar om ..lite kunskap om relativ fuktighet... det är inte på något sätt för att öka ventilationen...
Om jag fattat allt rätt, så blir väl inte mängden vatten i luften mindre, bara den relativa fuktigheten. När den "torra luften" blandats med den, säg 20-gradiga luften i bilen, så är väl den relativa fuktigheten samma som om den skulle kommit genom den normala ventilationen. Eller?

Nu börjar det bli intressant..Håkansson.... jag har också funderat..sen jag skrev... ibland tänker jag som du..och ibland får jag inte ihop det hela! Så vi låter nån annan ge det rätta svarer.. Så din tanke är intressant... men sen har jag också börjat fundera lite så här... en viktig sak är ju...Hur mycket fukt alstrar två eller fyra människor... utandning kanske matlagning... tvätt o dusch? Och hur påverkar det ekvationen?
Sen om vi måste hålla oss till ursprungsfrågan... då var det irritation på ljud..vid insug av luft som skulle värmas upp. Min idé var att om man tar luft utifrån..o värmaren sitter ute...så borde det ju i princip bli tyst... men visst....vad händer då? Ja drar förmodligen mera bränsle.. och skickar in ..." relativt sett " torrare luft.... då är det detta som ska jämföras med det andra alternativet... att värma upp den luft som redan finns inne i husbilen/husvagnen/båten... jag tänker också att storleken kan ha viss betydelse? Ja, det hela är lite lurigt... för å andra sidan så kommer ju också den luft som kommer in genom ventilationen utifrån..och är också kall och måste värmas upp... ja det blir rätt mycket att hålla koll på...

Själv har jag funderat på att montera en värmare nu när de börjar komma med bortstlösa dubbla motorer, en för luften som skall värmas upp, och en för fläkten till brännkammaren som då regleras separat.... och funderat ut hur jag troligen skall göra med luften som skall gå genom värmaren och värmas upp.
För jag har nog tänkt mig att montera en Y koppling på slangen till inluften med stängbara spjäll på båda så man kan ställa in förhållandet mellan cirkulerande inneluft som värms upp några grader och späda på med lite färsk luft utifrån beroende på väder, vind och årstid.
För om man bara blandar in kanske 1/4 ny luft utifrån som är min tanke så får man ju automatiskt lite "färsk" luft och liiite övertryck i bilen som gör att lite redan varm luft vill ut men det mesta rullar runt några varv till.
Man kanske kan säga att det är väl inte att ta all ny luft som skall värmas upp utifrån, som verkar lite dumt, utan det dumma är att släppa ut så mycket uppvärmd luft hela tiden ur bilen, för det kan kanske jämföras med uttrycket " Onödigt att elda för kråkorna".

Något i stil med denna Y koppling med ett spjäll separat i varje (i detta fallet) ingång, eller bara ett spjäll som stänger för den ena och öppnar mer för den andra. ( För normal användning är det ju en ingång och två reglerbara utgångar de är tillverkade för.)
Skärmbild 2026-01-13 232415.webp
Skulle man kunna använda en son här som ljuddämpare.
Hej ett sådant sportluftfilter kan nog kanske göra lite nytta för insugningsljudet, men frambringar ett böölande ljud när det sitter typ en förgasare som vill ha massor med luft.
Men jag kan tänka mig eftersom det inte är mängder med luft som skall genom filtret att man skulle kunna stoppa in lite sådandär vit långtrådig "vadd" som finns att köpa för att göra kuddar eller dämpa inne i högtalarlådor, väldigt fluffigt men absolut inte packat inne i filtret som extra ljuddämpning, och ev. något nät mellan så inget kan följa med in i värmaren....Kanske.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Nu börjar det bli intressant..Håkansson.... jag har också funderat..sen jag skrev... ibland tänker jag som du..och ibland får jag inte ihop det hela! Så vi låter nån annan ge det rätta svarer.. Så din tanke är intressant... men sen har jag också börjat fundera lite så här... en viktig sak är ju...Hur mycket fukt alstrar två eller fyra människor... utandning kanske matlagning... tvätt o dusch? Och hur påverkar det ekvationen?
Sen om vi måste hålla oss till ursprungsfrågan... då var det irritation på ljud..vid insug av luft som skulle värmas upp. Min idé var att om man tar luft utifrån..o värmaren sitter ute...så borde det ju i princip bli tyst... men visst....vad händer då? Ja drar förmodligen mera bränsle.. och skickar in ..." relativt sett " torrare luft.... då är det detta som ska jämföras med det andra alternativet... att värma upp den luft som redan finns inne i husbilen/husvagnen/båten... jag tänker också att storleken kan ha viss betydelse? Ja, det hela är lite lurigt... för å andra sidan så kommer ju också den luft som kommer in genom ventilationen utifrån..och är också kall och måste värmas upp... ja det blir rätt mycket att hålla koll på...
Ytterligare en tanke om man tar insugningsluft utifrån, vad tycker grannarna som ju förmodligen får "njuta" av ljudet istället för husbilsbesättningen? Och som jag har skrivit tidigare, värmaren får ju jobba hårdare och alltså gå på högre varv om man skall värma kall luft utifrån..!?

Ytterligare en tanke om man tar insugningsluft utifrån, vad tycker grannarna som ju förmodligen får "njuta" av ljudet istället för husbilsbesättningen? Och som jag har skrivit tidigare, värmaren får ju jobba hårdare och alltså gå på högre varv om man skall värma kall luft utifrån..!?

Jag svarar endast på första delen..
Nej, det som hörs är i så fall utblåset från förbränning... dvs avgasröret.. och där brukar man sätta en ljuddämpare... men som bara delvis sänker ljudet. Men detta avgasrör sitter alltid ute..och ska alltid sitta ute. I detta fall .. sitter också själva värmaren ute..och den kommer också att höras något lite.
Jag är dock lite frågande till att verkligen luft in ger särskilt mycket ljud? .. ofta brummar en värmare mest just när den håller på att starta... Hur mycket den sedan hörs varierar säkert.. jag har en kina-kopia i min båt och en riktig eberspächer i min mindre..typ minicamper ... och kinavärmaren hörs ju mest... jag har monterat själv..men monteringar blir ju ofta en kompromiss.. beroende på att det är för trångt..och var man kan borra.. in o utlopp o få till pump o bränsle in. Det är en hel del grejande o mätande om man vill få till det bra.. o om det är trångt. En montering under bilen löser en hel del av detta....men å andra sidan ska man hålla på o krypa in o ut..om man inte har en riktig lyft.

Jag svarar endast på första delen..
Nej, det som hörs är i så fall utblåset från förbränning... dvs avgasröret.. och där brukar man sätta en ljuddämpare... men som bara delvis sänker ljudet. Men detta avgasrör sitter alltid ute..och ska alltid sitta ute. I detta fall .. sitter också själva värmaren ute..och den kommer också att höras något lite.
Jag är dock lite frågande till att verkligen luft in ger särskilt mycket ljud? .. ofta brummar en värmare mest just när den håller på att starta... Hur mycket den sedan hörs varierar säkert.. jag har en kina-kopia i min båt och en riktig eberspächer i min mindre..typ minicamper ... och kinavärmaren hörs ju mest... jag har monterat själv..men monteringar blir ju ofta en kompromiss.. beroende på att det är för trångt..och var man kan borra.. in o utlopp o få till pump o bränsle in. Det är en hel del grejande o mätande om man vill få till det bra.. o om det är trångt. En montering under bilen löser en hel del av detta....men å andra sidan ska man hålla på o krypa in o ut..om man inte har en riktig lyft.
Det var ju insugningsljudet som var problemet för TS?

Jo...men du menar att andra husbilar kan störas... och det kan de...men i så fall knappast av ljud från luft in..
PS jag har läst inlägg # 1 en gång till..och då slog mig tanken att frågeställaren Tomas.... möjligen egentligen menar att det hörs där varm luft blåser in i bilen? ? ? ? För det kan höras en hel del om den slangen är kort? Bara en fundering jag fick?

Jo...men du menar att andra husbilar kan störas... och det kan de...men i så fall knappast av ljud från luft in..
PS jag har läst inlägg # 1 en gång till..och då slog mig tanken att frågeställaren Tomas.... möjligen egentligen menar att det hörs där varm luft blåser in i bilen? ? ? ? För det kan höras en hel del om den slangen är kort? Bara en fundering jag fick?
Han skriver ju rätt tydligt insuget, inte utblåset. Men det har kanske ingen betydelse längre, TS har inte hörts av på länge, det finns väl risk att
han har tröttnat p.g.a. alla avvikelser.

.... så får man ju automatiskt lite "färsk" luft och liiite övertryck i bilen ......

M.v.h. JANKRO.
Har lärt mig, då det gäller villor, så skall ett litet undertryck råda annars kan fukt tryckas in i väggarna. Detta gäller som sagt villor och kanske inte direkt överflyttbart till husbilar men fukt beter sig väl likadant oavsett vilket utrymme det befinner sig i?

Vet inte, bara den logiska delen av mitt tänkande som var framme...

Har lärt mig, då det gäller villor, så skall ett litet undertryck råda annars kan fukt tryckas in i väggarna. Detta gäller som sagt villor och kanske inte direkt överflyttbart till husbilar men fukt beter sig väl likadant oavsett vilket utrymme det befinner sig i?

Vet inte, bara den logiska delen av mitt tänkande som var framme...
Vet inte heller men med helt täta skikt i ytterväggarna så borde det vara samma tryck även i väggarna på en husbil, dessutom så är ju isoleringen numera helt tät i cellerna så inte ens läckande ställen som släpper in fukt kan blöta ner inne i väggarna.... nåja, skall inte kunna sprida fukten.
Dessutom så har ju boväggar ett ångtätt skikt/diffusionsspärren på insidan av väggen för att hindra fuktig luft att gå ut genom isoleringen och kondensera längre ut i väggen.
Men jag funderar också på att fläkten i brännaren är ju mera byggd för skapligt flöde än för att kunna bygga upp tryck, så det gäller kanske mycket att släppa ut lagom med luft för att den mindre mängden ny luft skall "orka" in i boutrymmet tillsammans med den gamla som bara cirkulerat, på samma sätt som att om man tar enbart ny utomhusluft till uppvärmningen så måste man ju ha stor/stora öppningar för att all ny uppvärmd luft skall kunna komma in i bilen, kanske t.o.m. brännaren kan bli för varm om luftflödet genom den går för trögt p.g. av motstånd i utflödet från bilen.

Ja ventilation och kondens m.m. vid större tempskillnader är en hel vetenskap, som ibland inte märks förrän man senare ser problemen.

M.v.h. JANKRO.

Hej. Ljud är en knepig sak att diskutera för vi har alla olika uppfattning om ljud. Men om vi tar en absorensljudämpare finns denna i olika former och storlekar. Ljud är luft i rörelse som fortplantar sig som vågor. Dessa ska man bromsa upp och göra om till värmeenergi. Mitt förslag till bästa lösningen kanske också den billigaste är att låta luften komma in i det utrymmet som du vill placera en ljuddämpare, så istället för att köpa en komponent gör du om hela denna lådan till en ljuddämpare. Tänk på biltillverkarnas ljudhallar där det ser ut som äggkartonger på väggarna.
Köp en bra absorberingsmattta och klistra på inner väggarna i lådan och detta kommer att reducera ljudet. Normalt är det enkelt att lösa ljudproblem, antingen stänger man in ljud eller stänger ute ljud men när man vill ha in luft i detta utrymmet blir det svårare.

Hej. Ljud är en knepig sak att diskutera för vi har alla olika uppfattning om ljud. Men om vi tar en absorensljudämpare finns denna i olika former och storlekar. Ljud är luft i rörelse som fortplantar sig som vågor. Dessa ska man bromsa upp och göra om till värmeenergi. Mitt förslag till bästa lösningen kanske också den billigaste är att låta luften komma in i det utrymmet som du vill placera en ljuddämpare, så istället för att köpa en komponent gör du om hela denna lådan till en ljuddämpare. Tänk på biltillverkarnas ljudhallar där det ser ut som äggkartonger på väggarna.
Köp en bra absorberingsmattta och klistra på inner väggarna i lådan och detta kommer att reducera ljudet. Normalt är det enkelt att lösa ljudproblem, antingen stänger man in ljud eller stänger ute ljud men när man vill ha in luft i detta utrymmet blir det svårare.
Jag förmodar att insuget sitter i en sockel eller dylikt. Lite bilder skulle ha varit bra men TS har inte varit så aktiv, mest andra som velat lösa problem som TS inte kommenterat.

Jag förmodar att insuget sitter i en sockel eller dylikt. Lite bilder skulle ha varit bra men TS har inte varit så aktiv, mest andra som velat lösa problem som TS inte kommenterat.
När det gäller ljud, så kan det bara transporteras via luften eller via material. Men vi måste skilja på att isolera eller absorbera. Det man i folkmun pratar om är att man isolerar ett motorrum typ, men när man köper något på Biltema är det ofta till för att absorbera. Man kan kombinera absorbera och isolera detta går också att köpa på Biltema och då stoppar men ofta in bitium i en absorberingsskiva. Om man tar ett rör med diameter 200 mm och fyller detta med glasull i röret och låter en öppning finnas rätt igenom centrum på röret och denna öppning bör vara 80 till 100 mm i diameter och skickar ett ljud igenom blir man förvånad vilken nytta detta sätt att absorbera ljud har. Det går att doktorera i detta ämne och desto mer man pratar om ljud, brukar väldigt många bli intresserade för alla vi har ljud runt oss.
Så innan du försöker lösa ditt insugningsljud, läs lite om ljud och du kommer garanterat hitta en lösning.
Hitta en möjlighet att låta värmaren ta luften i ett förvaringsutrymme/sittplats och gör om hela detta till en absorberingsdämpare.

Tillbaka
Toppen