• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljudböcker

A

Anki

Guest
Hur gör jag? Kopiera ljudbok från CD till dator
och sedan till MP3 spelare.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Ljudböcker

Vi brukar spela skivorna som de är. I någon ljudbok fanns det med en skiva med hela boken i MP3-format. Det var ju smidigt.

Annars är det väl bara att rippa skivorna till datorn i MP3-format. Sedan kan du bränna en CD med hela boken om du valt rätt komprimering.

Enda problemet är att få spåren i rätt ordning. Det verkar vara rena vilda västern i CD-bokvärlden. Spåren kan heta olika från den ena skivan till den andra och då också vara numrerade på olika sätt såsom CD## - spår ## eller spår##/## osv. Det kan ställa till en del problem vid bränningen. Det är ju tråkigt att få alla skivors spår 1 först och därefter alla skivors spår 2 osv.

Vi spelar dem i bilradion, inte i MP3-spelare

Senast ändrad:
A

Anki

Guest

Jag hade lånat skivor av en kompis. Körde in den på datorn men kapitlen kom i oordning. Hur får jag det rätt?
Anki

F

F.d. 27056

Guest

Det enklaste är ju att använda ljudböcker som är i mp3 format. Då har man bara 1 skiva som man enkelt lägger på datorn och sedan kopierar över till mobilen eller vad man använder att lyssna ifrån.
Om du lyssnar mycket kan jag rekommendera Storytel appen. Kostar lite men väldigt smidigt,då slipper man skivor.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

... den på datorn men kapitlen kom i oordning ...

Jag har gjort så att jag namnade om varje spår i löpnummer och namn, ungefär så här:

###-boktitel-författare.

Ett väldans meckande även om det gick att automatisera med lämpligt renameprogram eftersom det måste göras efter varje skiva med startnummer för skivans spår som var föregående nummer +1.

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Använd datorns brännarprogram för att rippa skivorna. Jag brukar skapa en mapp för varje cd-skiva t.ex cd 1, cd 2 osv. Det brukar aldrig vara några problem att de spelas upp oordning,
JAG brukar lagra böckerna i mobiltelefonen och spela upp dem i bilens ljudanläggning via bluetooth funktionen. Precis på samma sätt g ör jag med mina musiklistor i Spotify
Tomhoff

Toppen