• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljud (HiFi) i husbilen

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Är det någon mer än jag som är intresserad av bra ljud?
Kanske en egen tråd om HiFi i Husbilen?
Det sitter för det mesta en bilstereo och två högtalare i instrumentbrädan och har man tur sitter det även två riktade in mot bodelen.
Inte blir det mycket HiFi, stereoperspektiv och njutning av det?
Min tanke och förhoppning är att få till lite ljud som påminner om hemmastereon, lite mindre men bra högtalare med en undangömd subwoofer kanske funkar.
Jag slänger ut en högtalarkabel i cyberrymden och ser om någon nappar på idén.

Vi hörs.....

Ha ett riktigt Gott Nytt År alla HBK:are!!:singing-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

har samma intresse som du, bra ljud annars kan det lika gärna vara
det finns en mängd prylar nu som gör att apparaterna som kan spela ljudet blir mindre o mindre, om man nu godtar mp3-filer förstås och det gör jag såväl i husbilen som hemma
jag har en mediabox av fabrikat TViX (säljes bl a av www.webbhallen.se och www.onoff.se som har den på rea just nu) vilket är enkelt uttryckt extern hårddisk som kan spela upp både ljudfiler och filmfiler, kopplar den till tv:n så kan jag spela medhavda filmer på resan
jag hade tänkt koppla den till XTZ-70 högtalare från www.fyndborsen.se som jag även använder hemma till tv:ns ljudanläggning, bra ljud till billig penning, till sub och att driva dessa högtalare tänker jag använda en sub från en pc med inbyggd förstärkare
kanske inte bästa hifi-kvalitet men jag anser det fullt godtagbart i husbilen och inom rimliga ekonomiska gränser
om det får kosta lite extra och kan byggas in skulle jag nog titta på Polk inbyggnadshögtalare som finns på www.netonnet.se vilka verkar få fina rescensioner i ljudvärlden
sedan finns det ju alla dessa nya Ipod och liknande apparater som kan spela upp ljud med fullgod kvalitet och kopplas till bilstereon genom en fm-sändare en praktisk och enkel lösning om man har godtagbar kvalitet på bilradioanläggningen
men jag gillar min TViX, den är bara sååå bra
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Hej "PWX460".
Hi-Fi i husbilen, visst ska man ha det men då har man startat ett riktigt långtidsprojekt om man vill nå dit. Ljudet från en bilradio som man lyssnar på under färd är nästan väsensskiljt från det som en hi-fi-anlägning bör kunna prestera. När man lyssnar under färd räcker det med att radiomottagaren är av högpresterande typ d.v.s. klarar korsmodulation, reflexer och annat som beror på att husbilen rör sig. Dessutom räcker det med (bör vara) en monosignal till både h och v högtalare så att förare och passagerare får samman ljudinformation. Hötalarna fram sitter ju oftast långt ner i framdörrarna, alltså glöm det här med stereo. Ett annat problen är "frekvensgången", du vet det där med 20-20.000 Hz, och sedan drar man till med en effektsiffra t.ex. 4x50 W vid 4 ohm. (Om sedan hötalarkretsen har en typisk impedans på ca 10 ohm, hötalarspole plus kablage, sjunker maxeffekten i kretsen till omkr. 4x15 W RMS. Förlåt men men jag kan inte låta bli att raljera med "bilstereobranchen"). För att få ett skönt ljud från radion under färd skall frekvenser under 50-60 Hz dämpas så mycket som möjligt därför att de intefererar, blandar sig eller snarare adderar sig eller subtraherar sig, med bullret från motor- kaross och vägljud. Resultatet blir att man måste dra upp ljudet extra mycket till förfång för det sociala i framsittsarna.
I April nästa år kommer vår nya husbil, en Adriatic Coral 660 SL, och till den har jag valt att installera en Blaupunkt Memphis MP66.
Varför??
Jo, jag är urless på att hela tiden justera volymen upp och ner medan jag kör och Blaupunkt har ett antal apparater med automatisk volymreglering varav Memphis är en. Dessutom planerar jag för två olika hötalargrupper, en för färd och en för stillastående. Dvs. dansband medan jag kör och folkmusik och jazz då vi står stilla.

Ovanstående bestämd åsikter har jag som heter Hasse Andersson och som bor i den sydligaste delen av Dalarna.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Trevligt med flera masar i klubben.Vi får oxså våran Adratik 660SL i April.
Mitt Ljudintresse är fint motorljud. Hälsn.Åke65:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Hej, Hasse o ni andra oxå för den delen.
Detta med dansband låter härligt - vi kör oxå oftast med dansband, och har nu fixat ordentlig bas med en separat sub o slutsteg (600 watt), som är monterat i en av säteslådorna. Låter rätt häftigt faktiskt.
Radion är en Kenwood med integrerad GPS, DVD o backkamera med skärm (7 tums) som fälls upp - typ lite hokus pokus ur radions innanmäte.
Dyrt men förbaskat praktiskt. Jag kollade lite på den Blaupunkten som du nämner o den verkar häftig. Men valde denna lösning för att slippa flera displayer.
Vi kör oxå Adria. Nu har vi en Vision, och tidigare var det en Adria Van Twin.
Saknar dock surroundljudet 5.1 när man kollar på film.
Märkligt att det inte finns 5.1 för bilar - eller oxå har jag missat det.

Mvh
Dag
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Hej

Jag undrar om det finns något bra HiFi sysytem som funkar på 12 v? Det är ju alltid skönt att inte vara beroende av el.

/Karin:)
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Hej Karin och Gott Nytt År!
Ja det här med HiFi och 12Volt, det kommer nog att bli en kul nöt att knäcka...
Jag har börjat i andra änden och tittar för fullt på små bra högtalare.
HiFi-Klubben säljer några inbyggnadshögtalare från bl.a. B&W (ett märke som jag använder till hemmastereon).
Samma märke har en ny liten högtalare M-1 som jag ska provlyssna efter helgerna.
Fördelen med en vanlig med liten högtalare är ju att det krävs minimalt med installation...
Sen ska man ju ha en bra signalkälla och det är då alla tips tacksamt mottages från övriga..jag vet i alla fall att vår köksradio från TivoliAudio (otroligt ljud i en liten låda-kopierad av många vad gäller utseendet, men inte vad gäller ljudet) har 12V-ingång, så den kommer att få följa med oss i sommar.
Ber att få återkomma med lyssningsintryck av B&W M-1 högtalare nästa år..

//Anders
 
Senast ändrad:
I

Ixeofors

Guest
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Det var länge sedan något skrevs här! Hur gick det med B&W högtalarna? Har ni fått det ljud ni önskar nu?

Själv går jag och funderar på vad jag ska sätta in för ljud i våran husbil till våren, hämtar hem den i oktober men då ställs den in på vinterförvaring ganska snart.

Sen har man ju det här med max lastvikt att tänka på med, men nån fin liten sub borde man kunna snickra ihop som inte väger allt för mycket, är ju så trist när det saknas massa i det lägre registret!

/Ixeofors
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Bytte ut Blaupunkten mot en Alpine som klarar de flesta formaten och kompletterade med en Infinity Basslink (aktiv sub), bytte även ut alla 5" högtalare mot bättre element.

Klart mycket bättre ljud, dock är 5" lite för små när man drar på rejält, tyvärr är hålen för små för att kunna byta upp till något rejälare.

Skall ta mig en funderare om jag skall sätta sågen i bilen, vill inte göra för mycket våld på inredningen.

En aktiv sub är det som gör mest för ljudet - tycker jag.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Ljud (HiFi) i husbilen

Är det nån som vet om det går att få tag i några bättre högtalare än de som sitter i bilen original i en Fiat -11? Sony, Blaupunkt mfl har väl ofta märkesanpassade system, är det nån som bytt och vet vem som har?
 
Toppen