• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljud från schaudt elblock

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Hej,

Vaknade upp i Lerkil efter en regnig natt. Stod på el. Vi åkte från ställplatsen och efter drygt en halvmil så började vi höra ett ljud som vi lokaliserade till elblocket under förarstolen. Det lite högfrekvent i karaktär. Vi har ett nytt bodelsbatteri sen i våras med bms. Jag har tyckt mig se ett samband att ljudet kommer när bodelsbatteriet slutar ladda. Jag upptäckte också att vi har en laddbooster 121252 som jag nu ändrade till lithium. Den har stått på agm. Jag trodde vi hade en osmart generator :)

Vad kan ljudet bero på?

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Jo jag vet. Men eftersom jag mätte upp spänningen i cigguttaget och det såg stabilt ut och ej var medveten om laddboostern så tog jag det som att det är en dum generator. Jag har läst på forum i Storbritannien att bilar utan start/stopp kan vara utan smart generator även om de har adblue och euro6. Jag trodde fel helt enkelt. Men det är inte det tråden handlar om.

En uppdatering är att vi gjorde lite ärenden på max 1h och efter det har ljudet inte hörts igen. Vi har kört i närmare 1,5h utan några konstigheter.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Hej,

Vaknade upp i Lerkil efter en regnig natt. Stod på el. Vi åkte från ställplatsen och efter drygt en halvmil så började vi höra ett ljud som vi lokaliserade till elblocket under förarstolen. Det lite högfrekvent i karaktär. Vi har ett nytt bodelsbatteri sen i våras med bms. Jag har tyckt mig se ett samband att ljudet kommer när bodelsbatteriet slutar ladda. Jag upptäckte också att vi har en laddbooster 121252 som jag nu ändrade till lithium. Den har stått på agm. Jag trodde vi hade en osmart generator :)

Vad kan ljudet bero på?
Åska under den regniga natten ?

Toppen