• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Ljud från bränslepump? när bilen är avstängd

Henrik.W

HBK Intresserad
Kommun
Kungälv
Bil: Fiat Ducato 1998
Motor: idTD 2,8
Bodel: Dethleffs A6840

Har under semestern noterat vid flertalet tillfällen att det vad jag kan härleda är den elektriska bränslepumpen som startar och går i någon sekund efter vi har kört (ett dovt pumpljud). Det har noterats så långt som efter 2-3 timmar efter parkering.
Någon som varit med om liknande?
Har försökt leta efter information men inte hittat något som är specifikt för Ducato.
Tacksam för vägledning

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara en fundering. Stölskyddet brukar nog vara kopplat så att just pumpen inte kan gå om inte nyckeln känns av.
Kan det vara så att det är förbikopplat och pumpen har ström hela tiden i stället för bara när tändningen är på som skulle verka mer vettigt vid tjuvkoppling.
Just att den går ibland kan ju vara bara för någon backventil släpper tillbaka lite, fast den egentligen inte alls skulle gå utan att nyckeln känns av.

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu är jag inte kunnig på Fiat, men en del andra märken, och kanske Fiat är inte helt avstängda förrän man avlägsnar startnyckeln ur tändningslåset, kan vara värt att testa.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är jag inte kunnig på Fiat, men en del andra märken, och kanske Fiat är inte helt avstängda förrän man avlägsnar startnyckeln ur tändningslåset, kan vara värt att testa.
Bränslepumpen går bara när tändningen är på. Men det finns ett relä till den, kanske det kärvar. Eller så har det monterats någon slags
brytare som var tänkt som stöldskydd, men med fel funktion?

Henrik.W

HBK Intresserad
Kommun
Kungälv
Nyckeln är inte kvar i tändningslåset. Skulle säga att den är så dum som det går ang nyckelavkänning. Möjligen att det är en elektriskt kodad nyckel men tvivlar på detta.
Är mer inne på att lågtrycksidan tappar tyck och därför startar pumpen. Men det borde den inte göra när tändningen är avslagen..
Får kolla om det är något med relät, borde ju dock vara så att det går hela tiden eller inte alls tycker man.
Har inte kunnat härleda det till något vi gör i bilen. Det händer när man är inne och även när hela familjen sitter på utsidan och ingen är inne och kan påverka på något sätt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nyckeln är inte kvar i tändningslåset. Skulle säga att den är så dum som det går ang nyckelavkänning. Möjligen att det är en elektriskt kodad nyckel men tvivlar på detta.
Är mer inne på att lågtrycksidan tappar tyck och därför startar pumpen. Men det borde den inte göra när tändningen är avslagen..
Får kolla om det är något med relät, borde ju dock vara så att det går hela tiden eller inte alls tycker man.
Har inte kunnat härleda det till något vi gör i bilen. Det händer när man är inne och även när hela familjen sitter på utsidan och ingen är inne och kan påverka på något sätt
En såpass gammal bil kan ju både ha råkat ut för ägare som gärna gör sina egna inkopplingar på både det ena och det andra, så försök kolla på sådant och om det inte är nödvändigt demontera det. Sedan har de här bilarna problem med jordning, kanske mest p.g.a. ålder och långa stilleståndstider, men sådant kan ställa till med många intressanta felfunktioner. Gå igenom jordpunkterna, börja med minuskabeln från batteriet till chassie under batteriet, den kabeln kan se bra ut på ytan men ta loss och gör rent ändå, det är en lite udda konstruktion med bara en klämma runt den skalade kabeln/ledaren det kan finnas rejält med oxid där.
Titta sedan på jordkabeln mellan chassie och växellåda, lossa och gör rent om den är angripen av oxid, byt ut. Kolla också plusmatningen till säkringspanelen inne under handskfacket, nästan all ström i bilen går den vägen, även strålkastarna så den är hårt belastad. Kolla och gör ren/efterdra alla anslutningar du hittar både plus och minus. Det kanske inte löser ditt akuta problem, men ger dej en bil som är mycket mera driftsäker.
F.ö. finns det en Ljusbooster på Biltema som kopplar bort strålkastarnas huvudström från säkringspanelen under handskfacket, och därigenom tar bort en stor belastning på den, och samtidigt minskar spänningsfallet vilket ger dej bättre ljus! :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jodå, Ducato hade nyckelavkänning från gen.2 1995, men är troligen just bortkopplat på många efter strul.
Det är ju bara med lågtryckssidan den elektriska pumpen jobbar.
De bilar som funktionen finns kvar på har bl.a. nyligen slutat för en med att bilen bärgades till en uppställningsplats i södra Frankrike och där blev den stående, tyvärr har vi visst inte fått slutbesked om det äventyret än??

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Henrik.W

HBK Intresserad
Kommun
Kungälv
Då ska vi undersöka jordpunkterna!
I övrigt är vi andra ägaren på bilen och den är helt original förutom att några av ljuskällorna invändigt är bytta till LED.
Har redan bytt/gjort i ordning laddningen av bodelsbatteriet som var dålig pga dålig kontakt ute i motorrummet så att det finns fler angripna punkter låter troligt. Dennis det är det som är bekymret märker vi allt efter som :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå, Ducato hade nyckelavkänning från gen.2 1995, men är troligen just bortkopplat på många efter strul.
Det är ju bara med lågtryckssidan den elektriska pumpen jobbar.
De bilar som funktionen finns kvar på har bl.a. nyligen slutat för en med att bilen bärgades till en uppställningsplats i södra Frankrike och där blev den stående, tyvärr har vi visst inte fått slutbesked om det äventyret än??

M.v.h. JANKRO.
Min har ingen nyckelavkänning, Typ 230 -96?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min har ingen nyckelavkänning, Typ 230 -96?
Å sjutton, de få gen.2 jag har varit under instrumentbrädan på har haft den lilla tjuriga boxen och antennen runt tändningslåset. Men kan ju vara som vanligt, det är bara bilar som något finns monterat i som kan bråka och de utan märks aldrig av i sammanhanget.
Bl. annat så satt det redan i en tidig gen.2 som var reggad som 1994'a. Bortkopplat med en riktig härva kablar som var bäst att låta vara ifred, för allt funkade och kablarna fick bara lite nytt stöd med några buntband.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Å sjutton, de få gen.2 jag har varit under instrumentbrädan på har haft den lilla tjuriga boxen och antennen runt tändningslåset. Men kan ju vara som vanligt, det är bara bilar som något finns monterat i som kan bråka och de utan märks aldrig av i sammanhanget.
Bl. annat så satt det redan i en tidig gen.2 som var reggad som 1994'a. Bortkopplat med en riktig härva kablar som var bäst att låta vara ifred, för allt funkade och kablarna fick bara lite nytt stöd med några buntband.

M.v.h. JANKRO.
Aldrig får man vara riktigt glad, det finns alltid undantag..?! :D

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Aldrig får man vara riktigt glad, det finns alltid undantag..?! :D
Japp, men du kan ju vara glad att slippa det där eländet, i alla fall om det som en överraskning börjar bråka på gamla dagar, när en dold strömbrytare gör säkrare nytta.

Själv gick jag till attack på min JEEP strax efter jag köpte den, nu för rätt länge sedan. Stöldskyddet i de årsmodellerna under 90'io talet var inte att leka med om det började bråka, det gick visst rätt in i databoxen...
Många JEEP tillverkades faktiskt här i Europa då, men de svenska tillverkades och skickades direkt från USA på beställning av den svenska importören med allt lull-lull, hasplåtar, starkare motor, skinn, dunderstereo (kassett) m.m.
Jag rustade mig med YouTube, papper m.m. och skulle som rek. plocka bort det innan det började bråka. Till min stora glädje när jag kom in under instrumentbrädan så satt inte den hatade boxen där.... ?
Det framgick sedan att allt lull-lull innefattade inte stöldskyddet och inte heller värme i framstolarna??? men allt annat.
Stöldskyddet saknade jag absolut inte, men har aldrig förstått avsaknad av värme i stolarna på bilar som skulle till Sverige.

M.v.h. JANKRO.
Ok.... jag hade fel :msn_wall:. Du är säker på att det inte är bara är just din bil de glömt att montera stöldskydd i :msn_tongue:. You can't blame me for tryin'

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025
Japp, men du kan ju vara glad att slippa det där eländet, i alla fall om det som en överraskning börjar bråka på gamla dagar, när en dold strömbrytare gör säkrare nytta.

Själv gick jag till attack på min JEEP strax efter jag köpte den, nu för rätt länge sedan. Stöldskyddet i de årsmodellerna under 90'io talet var inte att leka med om det började bråka, det gick visst rätt in i databoxen...
Många JEEP tillverkades faktiskt här i Europa då, men de svenska tillverkades och skickades direkt från USA på beställning av den svenska importören med allt lull-lull, hasplåtar, starkare motor, skinn, dunderstereo (kassett) m.m.
Jag rustade mig med YouTube, papper m.m. och skulle som rek. plocka bort det innan det började bråka. Till min stora glädje när jag kom in under instrumentbrädan så satt inte den hatade boxen där.... ?
Det framgick sedan att allt lull-lull innefattade inte stöldskyddet och inte heller värme i framstolarna??? men allt annat.
Stöldskyddet saknade jag absolut inte, men har aldrig förstått avsaknad av värme i stolarna på bilar som skulle till Sverige.

M.v.h. JANKRO.
Ok.... jag hade fel :msn_wall:. Du är säker på att det inte är bara är just din bil de glömt att montera stöldskydd i :msn_tongue:. You can't blame me for tryin'
Min typ 230-95 har samma undantag som Montreal.:applaus:

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Är du säker på att det inte är vattenpumpen i bodelen du hör?
Den är en långsam membranpump som låter ungefär som du beskriver.
den skall ju hålla trycket i hydrofortanken och det händer att om trycker råkar vra på gränsen, börjar gå efter en tid sedan sista man använt vatten.
Bara en tanke....

Roysan

Henrik.W

HBK Intresserad
Kommun
Kungälv
Är du säker på att det inte är vattenpumpen i bodelen du hör?
Den är en långsam membranpump som låter ungefär som du beskriver.
den skall ju hålla trycket i hydrofortanken och det händer att om trycker råkar vra på gränsen, börjar gå efter en tid sedan sista man använt vatten.
Bara en tanke....

Roysan
Har ingen membranpump utan en dränkpump så den är enbart igång när någon av kranarna är öppna. Och det är inte den som hörs men ljudet är inte helt olikt men mycket dovare och lite mer väsande

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det måste kännas lite osäkert att ha tryck i bränslesystemet dygnet runt och sliter på pumpen. Om man kan lokalisera kabeln från pumpen till säkringshållaren så kan det ju vara så att den inte sitter på rätt ställe. Om man lossat den av någon anledning och kopplat in den fel? En lampa är oftast lättast att felsöka med när det gäller gamla bilar. Jo jordfel kan ju ge bakströmmar men då är det ofta via lampor och liknande en pump drar så pass mycket att bakström känns mindre risk för. Och när det fungerar som det ska hör man ljudet från pumpen när man vrider på nyckeln och den bygger tryck. Testa med att ta ut säkringen från pumpen då ska den inte kunna gå!
Händer ibland att reläets kontakter svetsas ihop av strömmen då är de alltid till, oftast bäst att byta eftersom det kan komma tillbaka efter putsning.

Henrik.W

HBK Intresserad
Kommun
Kungälv
Ja det är ju det som är det konstiga att den verkar enbart vara på för att hålla systemet trycksatt precis som att man slagit på tändningen utan att starta. Det i min värld utesluter att själva relät är ihop klibbat, det får snarare signal till och från.
Ska prova ett rycka ut säkringen för att utesluta att det inte är något annat.

Toppen