• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Livslängd på EFOY bränslecell

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Vi har haft vår Efoy i ca 6 år nu och den har gått 1000 tim. Vi fricampar för det mesta och tycker det ger en fantastisk frihet att slippa fundera på när batteriet ska ta slut. Från början använde vi den i en husbil med Truma panna. Den drog ca 5 A vid max effekt. Den Efoy vi har laddade 5,5 A. Vi klarade att stå i flera dygn i ca 20-25 minusgrader utan problem. Dock förbrukades det en ansenlig mängd gasol. Numera har vi en ny husbil med Alde panna och golvvärme vilket drar mycket mindre ström eftersom vi bara behöver driva cirkulationspumpen. Ett problem som vi ser nu är att laddstömmen börjar avta. Vi kan bara komma upp i max 2,7 A och det tar därmed lång tid att ladda upp batteriet. Någon annan som har erfarenhet av detta problem? Börjar vi närma oss den fysiska livslängden?
 

Emret

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Katrineholm
Snubblade in här då jag sökte information om livslängd på bränsleceller…
Det må vara bekvämt med bränsleceller men vansinnigt dyrt, och det är inte bränslekostnaden som är prisdrivande trots att en 10-liters dunk kostar 800:-
Med 5000 timmars livslängd ger det i runda slängar 175-200kWh på en 80Ah enhet vilket ger ett kW pris på 140-150:- för hårdvaran + nån tia för bränslet så i bästa fall så blir det 150:- / kWh

En bränslecell degraderas 25% på 3000h, så 40W från början blir 30W efter 3000h
De första 3000h är degraderingen enligt grafen linjär, hur det ser ut därefter framgår inta av databladet.

Hjortmar’s låga laddning kan bero på ett för högt inte motstånd i batteriet som beror på att batteriet börjar nå End-of-Life något som han märkt.

Jag funderar på att investera i en större batteribank, kanske LiPo, istället för en bränslecell. Fördelen med LiPo är att de tål djupare urladdning (nästan 0 mot bly 50%) och man får rätt mycket batteri för 28.000:-
Sen får man väl bita i det sura äpplet och ta in på en camping nån gång i veckan för att ladda upp

Total-Cost för batteriet hamnar runt 5-10:- / kWh sen tillkommer elpris för laddning (vilket brukar ingå om man campar över en natt)

Ett LiPo på 200Ah får man ut 2kWh om man djupurladdar, motsvarande bly får man ut 1kWh
Ett 200Ah LiPo kostar i runda slänga 20.000:- motsvarande bly från 5.000:-

Oj vad mycket jag skrev
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sen får man väl bita i det sura äpplet och ta in på en camping nån gång i veckan för att ladda upp
Om du har solceller plus en DC/DC-laddare mellan bilgenerator och LiFePO och dessutom kör bilen med några dagars mellanrum så behöver du sannolikt aldrig ställa dig vid en elstolpe för att ladda batterierna. På sommaren säkert aldrig. På vintern möjligen. Självklart beror det på hur mycket el du gör av med.

MVH
Hans
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi har LiFePO4 som innehåller 162Ah och som mest har vi förbrukat 13Ah ur batteriet och det var efter en kall natt med värpepannan påslagen och därefter damsugning med hjälp av invertern. Med ca 20 minuters bilkörning var batteriet fulladdat igen.

Långligger man stilla utan ström så är nog solceller bra, fast då kanske man ska köpa sommarstuga istället. ;) Eller bara starta bilen och låta den stå på tomgång en stund.

Själv funderar jag på att lämna ALLA elkablar hemma i fortsättningen, kan tycka att litiumbatteri skulle vara standard i alla husbilar idag!

Just nu är vi på en 3 veckors fricamping resa och skulle det dyka upp en elstolpe så kommer jag inte släpa fram elkabeln iallafall.
 

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Vi har LiFePO4 som innehåller 162Ah och som mest har vi förbrukat 13Ah ur batteriet och det var efter en kall natt med värpepannan påslagen och därefter damsugning med hjälp av invertern. Med ca 20 minuters bilkörning var batteriet fulladdat igen.

Långligger man stilla utan ström så är nog solceller bra, fast då kanske man ska köpa sommarstuga istället. ;) Eller bara starta bilen och låta den stå på tomgång en stund.

Själv funderar jag på att lämna ALLA elkablar hemma i fortsättningen, kan tycka att litiumbatteri skulle vara standard i alla husbilar idag!

Just nu är vi på en 3 veckors fricamping resa och skulle det dyka upp en elstolpe så kommer jag inte släpa fram elkabeln iallafall.
Bytte både startbatteri och bodelsbatteri nu. Startbatteriet fick bli Fiat orginal bly. Bodelsbatteriet blev ett Lithium Super-B 1200 Wh 90 Ah. Passade rakt av utan krångel. Övervakas med en App via blåtand. Väldigt spartansk App men den visar väl det man behöver. Skulle dock vilja se mer statistik på förbrukningen. Har inte hittat nån sådan funktion ännu.
Efoyen är inkopplad som vanligt via laddblocket. Fick tipset om att ställa om laddblocket till Bly istället för Gel som jag hade tidigare. Skulle tydligen vara bättre för Lithium batteriet. Ska bli spännande och se hur många ampere Efoy kan ladda nu. Det gick inte ladda det gamla batteriet fullt. Som någon skrev tidigare beroende på det inre motståndet. Hoppas det går lite bättre och snabbare nu.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kör också med Lithiumbatteri, kan inte ens ladda med 230V, klarar mej bra med körning+solpaneler, råkar 230V ingå vid övernattning å de e varmt brukar jag slösa elen på tak-AC'n.
 

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Kör också med Lithiumbatteri, kan inte ens ladda med 230V, klarar mej bra med körning+solpaneler, råkar 230V ingå vid övernattning å de e varmt brukar jag slösa elen på tak-AC'n.
Perfekt!
Har ingen AC tyvärr. Tänkte byta lilla takluckan bak till en Dometic 3350 fläkt i stället.
Det som drar mest ström i vår bil är TVn. Den använder vi sällan utan kör med en iPad och Telia abonnemang, mycket smidigare så länge det finns täckning såklart.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vad är en dc dc laddare för något o hur använder man en sådan??
Enkelt forklart så er det en 12V lader som lader fra en annen 12V kilde. Det den gjør er å løfte spenningen slik at det blir en brukbar ladespenning. DC-DCkonvertere brukes i dag i en mengde utstyr, eksempelvis i batteribank for mobiltelefoner og annet USB utstyr. Disse har internt LiIon batteri med en spenning på 3,6V og en dc-dc som løfter spenningen opp til usb sin normalspenning på 5V.

I en husbil så er koblingen mellom bilbatteri og bobatteri et bra sted å putte inn en slik, helst like ved bobatteri og styrt av signal fra bilen om at motor er startet. Uansett spenning i bildelen så lages det en optimal ladespenning for bobatteriet. Et meget viktig tillegg på Euro6 biler med smarte generator som ikke lader når det er belastning på motoren.
 
Toppen