• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litiumbatteri

Margona

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
38529
Medlemskap
2024
Hej! Ska byta från AGM batteri till ett Litium. Vad ska man tänka på då vi monterar in det i bilen? Har en Kabe 880 2019.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det finns massvis med trådar om detta här. Bara söka. Kanske inte så mycket Kabe-relaterat. Jag installerade det själv i vår tidigare Kabe 780X -18 och det var lite att tänka på innan det fungerade. Det tog tid för mig att förstå hur kopplingsplinten med säkringar m.m. var kopplad.
Jag satte i ett Victron LifePo batteri med extern BMS (skulle driva en 2kW inverter), 30A DC-DC modul, Victron batterimonitor, samt en Victron MPPT regulator. Allt kunde kontrolleras/manövreras från Victron app via Bluetooth.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Väldigt ofta fungerar det väl att byta rakt av. De flesta laddkällor i en 2019 kan anpassa sina laddkurvor till LiFePo4. Det finns absolut många trådar här på HBK, men det finns också väldigt många olika åsikter. Det kan vara svårt att hitta rätt. Vet inte vad du har för laddkällor i din Kabe, men hör med dem du köpte bilen av och stäm sedan av med någon som säljer LiFePo4.
 
Toppen