• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri Lilead D105

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Har elektroblock 119, kan jag bara plocka bort mitt agm batteri och köpa och stoppa i detta batteri, Litiumbatteri Lilead D105 istället, utan att göra något annat, är otroligt tacksam för hjälp med detta då jag inte kan ett dugg om batterier.
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det funkar, jag skulle dock försäkra mej om att batteriet har inbyggt laddstopp i minusgrader.
Men enligt specen hos Hjertmans så har batteriet alla skydd du behöver.
På EBL119 har du en väljare GEL/AGM, jag skulle ställa den på GEL, för att slippa ev. avsulfateringsfas.
Det sitter ofta en säkring i varje ända på kabeln mellan start- och bodels-batteriet på ca. 40-50A, dessa kan i vissa fall behöva bytas ut till kraftigare säkringar ev. 60A, beror på kabelns längd/dimension, men det märker du vilken ström (A) som det kommer att laddas med.
Har du solpanel så behöver din solpanelsregulator ställas om till LiFeSO4-läget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen