• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tintamare

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
28937
Medlemskap
2024
Hej,

Funderar på att byta ut mitt batteri till ett Lithium.
Jag blev rekommenderad att komplettera med en extern laddare för denna typ av batteri.
Är det någon som vet om det går att koppla in den nya laddaren via EBL 100-2.
Det är för att kunna ladda både start/bodels batteri samt se information i kontrollpanelen.

/Michael
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har nyligen installerat 2 stycken SKANBATT Lithium HEAT 12V 96AH och ställde då frågan till Skanbatt.no om jag behöver byta laddare. Svaret var då att det inte behövs men inställningen på EBL ( Schaudt EBL 102) skall vara GEL som ger 14,4V/16h och automatisk omställning till 13,7V.
Jag har regelbundet övervakat batterierna via bluetoothappen och det verkar fungera bra. Har nu haft installationen bara en dryg månad men ingenting tyder på att det skulle bli problem (än så länge).
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Bytte mina tre AGM-batterier (bodel) i somras, mot två litiumbatterier (Skanbatt). Är aldrig ansluten på el-stolpe. Använder rätt mycket "kräm" till TV, mikrovågsugn... o.s.v. Har inte ändrat något i laddningssystemet, som jag förmodar sitter i EBL:n. Allt fungerar perfekt!!

Borde kanske tillägga att jag har 300 watt på taket & en Efoy-generator. Plus en bensingenerator ifall, ifall!! Så absolut inga problem med el-tillförsel.

Jack43
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bytte mina tre AGM-batterier (bodel) i somras, mot två litiumbatterier (Skanbatt). Är aldrig ansluten på el-stolpe. Använder rätt mycket "kräm" till TV, mikrovågsugn... o.s.v. Har inte ändrat något i laddningssystemet, som jag förmodar sitter i EBL:n. Allt fungerar perfekt!!

Samma här bytte från 3x95Ah AGM till 1x400Ah LFP, jag monterade ingen laddning från 230V förra vintern, ville testa skarpt off grid, det har funkat bra för mej denna säsong, men jag kommer att montera in en Victron laddare i vinter som "bra att ha" :)
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Har 4st 140 ah gel batterier som börjar göra sitt har funderat på lithiumbatterier
men är tveksam på laddning vintertid då bilen står ute med paneler på taket samt att vi åker året runt med och utan el
problemet blir att dom inte tar laddning vid 0 grader kanske bättre att sattas på pure lead Carbon istället?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har 4st 140 ah gel batterier som börjar göra sitt har funderat på lithiumbatterier
men är tveksam på laddning vintertid då bilen står ute med paneler på taket samt att vi åker året runt med och utan el
problemet blir att dom inte tar laddning vid 0 grader kanske bättre att sattas på pure lead Carbon istället?

Ifall dina batterier inte står "frostsäkert" så finns det modeller med inbyggd värme ifall man måste ladda dem "kalla".
Annars är ju LeadCarbon det näst bästa alternativet, och er husbil är troligen inte viktkänslig.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Når du har brug for at dine LiFePo4 tager mod strøm, så er rummet de står i vel opvarmet om vinteren, og så er der jo ikke noget problem.

Jeg har LiFePo4 og en temperaturmåler der stoppe MPPT en i at lade når det er +5 eller derunder og det er ikke noget problem. Udladninge af batteriet er jo et minimum i den tid der er blå grader, og så kan batteriet jo tage imod strøm næste gang temperaturen kommer over.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Ifall dina batterier inte står "frostsäkert" så finns det modeller med inbyggd värme ifall man måste ladda dem "kalla".
Annars är ju LeadCarbon det näst bästa alternativet, och er husbil är troligen inte viktkänslig.
Nej dom står inte frostsäkert när inte värmen är på så det lutar nog åt Lead carbon
precis som du sa så är vi inte så viktkänsliga. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med en pakke som den Peter har så ville jeg ikke bekymret meg om den lille ladestrømmen en får ut av panelene vinterstid, spec på de cellene sier at opp til 40A ned til -20 er ok. Tror ikke taket på hubilen er stort nok til at panelene kan gi mer enn 40A vinterstid. Winston cellene finnes opp til 1000Ah.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen