• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithium tappar laddning under körning

Safir

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35041
Medlemskap
2025
Hej. Jag har nyligen bytt bodelsbatteriet till Lithium (100 Ah). Bilen är en Chausson årsmodell 2022 och enligt verkstaden har denna bil smart generator. I bilen sitter en fabriksmonterad Redarc BCDC1225 (DCDC-laddare). Redarc, markströmsaggregat och solcellsregulator är omställda till Lithium. Under körning tappar batteriet cirka 10Ah per timmes körning. Jag inser att något är fel och misstänker min DCDC-laddare. Såvitt jag förstår ska den kunna ladda bodelsbatteriet även om spänningen är lägre på startbatteriet. Spänningen över startbatteriet är cirka 12.6V när motorn är avstängd och 12.75V när motorn går på tomgång. Jag kan se i appen för bodelsbatteriet att jag tappar i snitt 10A. Detta är med avstängd kyl. Dioderna på DCDC-laddaren visar inga felkoder. Jag har haft ett snack med verkstaden som säger att ytterligare en kund har samma bekymmer, men dom vet inte vad det beror på. Är det någon som har något tips på nästa steg i felsökningen?

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej, tror inte att det är fel på din redarc, har en själv när jag bytte till litium så skulle man koppla ihop den orange kabeln till den gröna kabeln för att få den i litiumläget, Om du kan så kolla själv för batteriet ska inte ladda ur sig när du kör, du kan googla på redarc och se deras kopplings schema..

Safir

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35041
Medlemskap
2025
Hej, tror inte att det är fel på din redarc, har en själv när jag bytte till litium så skulle man koppla ihop den orange kabeln till den gröna kabeln för att få den i litiumläget, Om du kan så kolla själv för batteriet ska inte ladda ur sig när du kör, du kan googla på redarc och se deras kopplings schema..
Hej. Det var det jag menade med att jag ställt om Redarc till Lithium. Jag har alltså problemet trots att jag kopplat ihop orange och grön

Senast ändrad:
Toppen