• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten husbil för frihet

Fred Fredsson

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Sverige
Hej
Mitt första inlägg här på Husbilsklubben blir en något udda berättelse om mig och min önskan om en egen liten husbil.

Jag är en man bosatt i Västsverige, snart pensionär. Jag har varit arbetslös ett antal år och innan dess arbetade jag som kyrkvaktmästare. Är ganska introvert men trevlig ändå :)

I vintras fick jag ett väldigt tråkigt besked om cancer i ena lymfkörteln och halsmandlarna.
Nu har jag precis genomgått en väldigt tuff behandling med cellgifter och strålningar under sex veckor. Har nyligen gjort den sista strålningen och har en jobbig rehabilitering framför mig där halsen och munnen ska läkas. Har haft sondmatning i tre veckor och kommer att ha det i ett antal veckor till.

Längtar efter en varm sommarkväll med hemmagjord grillspett med champinjoner, halloumi, lök, paprika, bitar av nötkött och ett glas rött vin till det.

Enligt läkarna har jag goda utsikter att bli frisk även om jag inte har känt så alla gånger.

Älskar att resa till solen och värmen men har aldrig gjort det i en husbil.

Då jag aldrig riktigt har passat för ett "svenssonliv" och alltid har levt enkelt så har jag bestämt mig att om jag blir frisk så ska sälja det lilla jag har och därefter leva på min pension i en liten husbil.

xxxx Borttaget ANNONSERING. HBK Web

Än så länge vill jag vara anonym men självklart "kommer jag ut" senare till en ev säljare och kanske också till hela forumet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
En gammal och skattebefriad husbil kan vara en kostsam historia "Fred", om den ska klara av besiktningar och sen rulla tryggt på vägarna. Träffade en granne igår på parkeringen som just köpt en äldre husvagn för 15 000:- och var mycket nöjd med köpet då husvagnen var helt OK utan fuktskador i konstruktionen.
Det är inget fel i att sikta in sig på varmare breddgrader på vintrarna som pensionär, det är många som gör så. Jag önskar dig verkligen lycka till och att du lyckas förverkliga din dröm!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Fred!
Då jag själv har haft en låg budget så valde jag att bygga själv, köpa ett hyffsat nytt projekt som funkar bra maskinellt o går att köra drägligt billigt!

Men alla är inte händiga eller vill försöka själva att bygga, ska man köpa färdig o skattebefriad så får man räkna med att ge imellan 25-75.000kr med den åldern så hamnar man i första generationen Ducato till exempel, hög ljudnivå, rättså bränsle törstiga bensinare som kan ha bristande tillförlitlighet på grund av ålder o bristande service, eller trötta dieslar, båda med kända växellåda problem!

Köper man äldre husbilar så kan man få betala mer i långa loppet än ett billigt inköpspris!!

Titta på dom egna byggena här o se vilken nivå du känner att du klarar både ekonomiskt o praktiskt!

Jag har köpt mycket begagnat o byggt själv, ändå har ett inte allt för gammalt chassie för i sammanhanget små pengar!!

Lycka till med din sjukdom o dröm!

Mvh Ducato Affe
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! modigt av dig att skriva ! tråkigt att du har haft det jobbigt men roligt att du har livsgnistan kvar och vill förverkliga en dröm du har ! tycker du gör rätt och önskar dig all lycka till i ditt planerande och hoppas att du kan lämna det tråkiga bakom dig ! lycka till !
 

Fred Fredsson

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Sverige
Hej igen
Jag är fri från cancern och har kvar drömmen om en husbil. Litar inte så mycket på Blocket-annonser om gamla husbilar :) och tror att det kanske finns husbilsägare här på forumet som vill byta upp sig eller sälja sin. I så fall är jag mycket intresserad.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Hej igen
Jag är fri från cancern och har kvar drömmen om en husbil. Litar inte så mycket på Blocket-annonser om gamla husbilar :) och tror att det kanske finns husbilsägare här på forumet som vill byta upp sig eller sälja sin. I så fall är jag mycket intresserad.
.Grattis till tillfrisknandet.
Hoppas du får napp
 
Toppen