• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten egenkontroll av gasol- och kylanläggning

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Idag står vi på Ekstakusten, Gunilla solar och jag har inget för mig. Efter fikat skulle jag göra en egenkontroll på gasolen.
1. Stänger av spisen, kylen och pannan på sina respektive knappar. Låter huvudkranarna vara öppna men stänger av båda gasolflaskorna.
2. Jag väntar en timme i skuggan. Under tiden blåser jag bort all skit runt gasolbrännaren i kylen med tryckluft på burk.
3. När temperaturen i kylen ökat från 5,2° till 5,5° startade jag spisen och den brann i 45 sek.
4. Öppnar båda gasolflaskorna och startar kylen, testar de tre gasolplattorna och lyssnar så att säkerhetsventilen/tändsäkringen slår ifrån efter avstängd gasol.
20220802_140514.jpg
Temperaturer under testet:
Inne 25°
Ute 23°
Kylskåp 5,2-6,1° vilken började gå ner igen efter 30 min. Under 5° efter en timme.
Screenshot_20220803-124728_Telldus Live! Mobile.jpg
 
Senast ändrad:

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Idag står vi på Ekstakusten, Gunilla solar och jag har inget för mig. Efter fikat skulle jag göra en egenkontroll på gasolen.
1. Stänger av spisen, kylen och pannan på sina respektive knappar. Låter huvudkranarna vara öppna men stänger av båda gasolflaskorna.
2. Jag väntar en timme i skuggan. Under tiden blåser jag bort all skit runt gasolbrännaren i kylen med tryckluft på burk.
3. När temperaturen i kylen ökat från 5,2° till 5,5° startade jag spisen och den brann i 45 sek.
4. Öppnar båda gasolflaskorna och startar kylen, testar de tre gasolplattorna och lyssnar så att säkerhetsventilen slår ifrån efter avstängd gasol.
Visa bilaga 224542
Temperaturer under testet:
Inne 25°
Ute 23°
Kylskåp 5,2-6,1° vilken började gå ner igen efter 30 min.
Och jag som alltid trott att det heter tändsäkring.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, några väldigt enkla småpyssel för att veta att gasolsystemet är tätt och att tänd/säkerhetsventiler ;) stänger m.m.

Det är lätt att kolla upp, så man med enkla medel i princip kan vara 99,9% säker på att allt funkar som det skall och med ro i sinnet ägna semestern åt andra roligare funderingar.

Men ack så svårt och obegripligt om man inte kan och inte begriper ett dugg om egentligen väldigt enkla saker.
Uppskrämd av andra ovetande, och ibland så nervös över gasol att man inte ens törs använda bästa energikällan som finns inom camping.
Det vittnar många beg. bilar om med nästan oanvänd gasolanläggning som jag skrivit om några gånger.

Men.... absolut inget ont eller föraktfullt mot de som inget vet. Vet man inget så är det väldigt svårt att ställa bra frågor, och man behöver då matas med info. i stället.

Det ämnet har också varit uppe ett flertal gånger.
Varför så dålig och undermålig info för det mesta från firmor som säljer saker med gasolutrustning.
Det borde nästan vara obligatoriskt med "en utbildning är att ta i", men något vettigt för att uppnå en viss kunskap om funktion och säkerhetsfunktioner som finns och skyddar mycket mer än den oinvigde tror m.m.
Men hur, det är frågan.

Tyvärr förlitar sig ju många på besiktningens prov med tryckluft före reduceringsventilen i kanske tio minuter, som t.o.m. är en sämre variant av stängda kranar i någon timme eller över natten, för koll om tryck finns kvar......

Förresten, bytte tub på Byggmax, han rev intensivt bland de begagnade fula (och tomma) tuberna, men fick ge sig och överräcka en sprillans ny blågrå tub med märkning för nästa kontroll 2032. "Tyvärr" så börjar det bli billigare att byta än att fylla ibland nu för tiden, så vi får väl se hur länge jag har äganderätt på det fina nyförvärvet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Står just nu tre meter från en elstolpe (som jag dessutom betalar för). Men ids fan inte trassla med sladd ute i ösregnet så på med gasolläget på kylen. Klart smidigare:D!

Du låter som ett exakt eko av det jag skrev för några veckor sedan :p. En annan gång när det inte regnade så koppla jag in av ren snålhet.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Ja, några väldigt enkla småpyssel för att veta att gasolsystemet är tätt och att tänd/säkerhetsventiler ;) stänger m.m.

Det är lätt att kolla upp, så man med enkla medel i princip kan vara 99,9% säker på att allt funkar som det skall och med ro i sinnet ägna semestern åt andra roligare funderingar.

Men ack så svårt och obegripligt om man inte kan och inte begriper ett dugg om egentligen väldigt enkla saker.
Uppskrämd av andra ovetande, och ibland så nervös över gasol att man inte ens törs använda bästa energikällan som finns inom camping.
Det vittnar många beg. bilar om med nästan oanvänd gasolanläggning som jag skrivit om några gånger.

Men.... absolut inget ont eller föraktfullt mot de som inget vet. Vet man inget så är det väldigt svårt att ställa bra frågor, och man behöver då matas med info. i stället.

Det ämnet har också varit uppe ett flertal gånger.
Varför så dålig och undermålig info för det mesta från firmor som säljer saker med gasolutrustning.
Det borde nästan vara obligatoriskt med "en utbildning är att ta i", men något vettigt för att uppnå en viss kunskap om funktion och säkerhetsfunktioner som finns och skyddar mycket mer än den oinvigde tror m.m.
Men hur, det är frågan.

Tyvärr förlitar sig ju många på besiktningens prov med tryckluft före reduceringsventilen i kanske tio minuter, som t.o.m. är en sämre variant av stängda kranar i någon timme eller över natten, för koll om tryck finns kvar......

Förresten, bytte tub på Byggmax, han rev intensivt bland de begagnade fula (och tomma) tuberna, men fick ge sig och överräcka en sprillans ny blågrå tub med märkning för nästa kontroll 2032. "Tyvärr" så börjar det bli billigare att byta än att fylla ibland nu för tiden, så vi får väl se hur länge jag har äganderätt på det fina nyförvärvet.

M.v.h. JANKRO.
Ja mycket okunskap om gasol finns det
Jag sålde ett begagnat gasolkyskåp på blocket en gång och det kom en och hämtade skåpet , hon skulle ha det i sin sportstuga, jag förklarade hur det fungerade och visade på skorstenen , Skorsten? sa hon , hon trodde det bara att ställa in skåpet i stugan, jag vart kallsvettig, vad hade hänt om jag inte påpekade vart skorstenen var? Kolmonoxidförgiftning i sportstuga tidningsrubriker
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har en tryckmätare på anslutningen till gasolflaskan.
När vi skall ut på resa brukar jag öppna kranen på gasolflaskan, trycka på knappen på krocksensorn och därefter tända lågorna på spisen så att jag ser att det finns gasoltryck i ledningarna. Stänger kranarna på spisen och därefter kranen på gasolflaskan.
Väntar en stund, ca en halv timme, och kontrollerar om trycket sjunkit på tryckmätaren. Har trycket inte sjunkit öppnar jag kranarna på spisen och väntar återigen en stund. Om trycket inte sjunkit nu heller upplever jag att jag inte har något läckage och att säkerhetsventilerna på spisen stänger av gasolen när dom kallnat.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Automatiskt gasoltest ;-)
När det är dags at "packa ihop och fara vidare" stänger jag kranen på gasolflaskan tidigt (ingen lagad mat på morgonen). När det bland det sista är dags att plocka bort elsladden är det bara att lyssna så att kylskåpet går igång "en stund". Ungefär den tid det tar att koppla ur och rulla ihop.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En bra investering är en burk läcksökningsspray (finns en modell som inte fryser vid minusgrader) och låta den stå i gasolskåpet.
Om man sedan tar för vana att spraya de delar som är anslutna med slang samt anslutningen mellan regulator och flaska varje gång man ska ut på ny resa eller vid varje flaskbyte (beror på hur mycket gasol man gör av med, själv kollar jag vid varje flaskbyte någon gång per år) så har man motat Olle i grind.
Det är dessa ställen som oftast läcker då gummit åldras.
 
Toppen