• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lite teknikfrågor om husbil

• Startad av Startad av F.d. 24707
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 24707

Guest
Hej. Har lite allmänna frågor om husbilar, kanske kan ni hjälpa en novis?

Vilka modeller är berörda av 5.e växel problemet?

Skillnad i 1,9td och 2,5td vilken fungerar bäst?

Under 6m eller över 6m?

Alkov, hel eller delintegrerad?

Kvalitetsskillnader i mellan tillverkarna?

Kamrem, hur ofta byts den?

Var förekommer den största risken för fuktskador på en husbil?

Servicekostnader?

Dragvikt på husbilen?

Vad bör man kika efter när man tittar på en husbil?

Tacksam för alla svar.

Sv: Lite teknikfrågor om husbil

Vår erfarenhet med en Fiat 1,9 TDJ årsmodell 2001, alkov, 5,88 m lång enligt papperen:
Undvik 1,9 motorn. Den är för svag för husbil och drar därför mycket soppa (1,25-1,55 l/mil). Den strörre motorn lär dra betydligt mindre. Vår 1,9 var dock ca 100 000 kr billigare än motsvarande begagnad med den stora motorn och vi står nog ut med 90 hk ett tag till.
Vår bil är alltså under 6 m på papperet. I praktiken med cykelställ eller påhängsbox så är man strax uppe i 6,4 m och får betala det högre priset på de broar och färjor där man mäter med laser. Nu i efterhand så inser vi att vi borde köpt en längre bil med ett bra garage. Hälsningar Hasse

Köp med större motorn (ju större desto bättre) L*
angående längden på bilen 6m ..Köp den som passar ert behov. (för du ska väll inte pendla över öresundsbron?)
vilken bil du ska köpa går inte att säga. beror på plånboken.
Fukt .Kolla runt fönster och takluckor och skarven mellan bil och bodel.
Kamrem på Fiat bytes 5000mil eller 5år gammal .
problem men vxl-lådan, fram till -02

Hej.
Lite synpunkter. risk för problem med 5 växel på Fiat Ciroen och Peugot som har backväxeln neråt bakåt. ca. till 02. Har dock själv kört 14000 mil med min FFB.2.5TD.

6m anser jag inte så viktigt viktigare med bra utrymme för stuv och vistelse i bilen.
3.5 ton eller över knskeär viktigare ex genom Österike mm. Bra lastförmåga är viktigt,
överlast kan oxå kosta.

Själv kan jag bara tänka mej helintegrerat med nerfällbar bädd.

Kvalite svårt. service och reservdelar viktigt.

Kamremsbyte finns det många åsikter om, min vekstadshandbok säger 12000 mil
Handboken 10000 mil. På min bil är det på 15 år bytt 2 ggr.

Några åsikter från Jägarn :D

Hej glöm inte å kolla bakstammen och bakom bakhjulen ständigt utsatta för vatten sprut (vid regn) ps gör en regelrätt fukttest betalar sej garanterat,
lycka till

Hej.

Har ingen tidigare erfarenhet av husbil och som vanligt när jag köpt något fordon tar man kanske i i överkant. Vi valde Fiats 3.0 L (157hp) i stället för 2.5 l (127hp). Den är 30Kg tyngre och c:a 22,000:- dyrare vid nybilsköp (innan prut). Så här i efterhand kan man kanske tycka att 2.5L nog hade varit tillräckligt. Dock kan sägas att vi under våra första 900 mil i Sverige inte behövt växla i någon backe.

Har inte kunnat utröna om utväxlingen är annorlunda men här kommer lite erfarenheter från oss.

I våran Adriatik Coral 660 SL (ej alkov) är förbrukningen 1,15 L/mil vid körning i "ärliga" 90 km/h (97 km/h efter mätaren). Motorvarvet vid denna hastighet är c:a 2050 rpm, vilket är tyst och behagligt.

Om någon har 2.5 L kunde det vara intressant och få veta motsvarande siffror.

MVH. Peter.

Hej, nu har ju inte jag någon Fiat utan en Ford men jag genomförde lite experiment på hemvägen från Tyskland!

Vår bil 2,5 liters 140 hästars med sexväxlad låda som hittills har gått 200 mil varför jag räknar med att dessa siffror ska sjunka något när den blivit inkörd. Min personbil också diesel sjönk med nästan 20% efter ca 500 mil.

Bilen är en alkovbil 3 meter hög och 7,3 meter lång, bakhjulsdrift och dubbla hjul bak. Vikt 3850 kg

Vid testet körde vi från Tyskland till Stockholm lastade ungefär till vikten av 3700 kg

Ärliga hastigheter mätt med GPS

90 Km/h 1,14

100 km/h 1,42

110 km/h 1,63

Tackar för alla svar, vi hade ju tänkt oss en husbil för högst 160000kr, dvs en sen 80-talare eller en tidig 90-talare, för 2 vuxna och 2 barn. Och kanske svågern med ibland ;).
En och annan backe får man ju stå ut med, när det i alla fall går mest rakt fram.
Skulle vilja ha en med våningssäng, men hur mycket håller alkoven för? Den som ligger längst in, hur mycket klaustrofobiskt blir det?

Tanken är att den ska kunna ta oss runt i europa på ett bekvämt sätt.

Senast redigerad av en moderator:

Larzan,

Har du kollat i Sverige eller Tyskland ?

Vi är ute efter samma sak, våningssäng och alkovbil.
Vi har budget €20000 (~190000:-) + reg, ventkontroll etc.
Hade det varit köpläge nu (ska köpa i vår när gumman jobbar igen) så får man en 00-01:a för dom pengarna.

dvs en sen 80-talare eller en tidig 90-talare

Snabb koll på mobile.de säger att du hamnar på sent 90 tal om du handlar från Tyskland på en budget upp till 160'. T.ex denna

Peter :)

Tack för förslaget om Mobile, även om jag inte lyckades få fram någon bil.
Törs man köpa en äldre, man blir lite skrämd av växellådestrulen som förkommer. Rost är ingen konst att ordna, men lådan.

Hej tror inte rosten är ngt problem men däremot fukten som kan ställa till med rep
för femsiffriga belöpp

Hej tror inte rosten är ngt problem men däremot fukten som kan ställa till med rep
för femsiffriga belöpp
Jo tack för tipset, Om man kollar på en alkovmodell, var "brukar" vattnet tränga in, och hur stoppar man det?
Sen får man väl riva inifrån och byta ut förstört material.

Kan vuxna sova i alkoven?

Visst kan vuxna sova i alkoven. Visserligen finns det bilar med väldigt låg alkov samtidigt som det finns bilar med rejält höga. Gemensamt är att de nästan undantagslöst har samma bredd som bilens påbyggnad, dvs ca 210cm. Till skillnad från helintegrerade så är alltså sängen väl tilltagen på längden. Bredden kan däremot variera från runt 130 till 160cm.

Hej vatten kan tränga in i precis var som helst skarvar takluckor
fönster ja var som helst där det förekommit en håltagning typ antenn kylskåpsgaller mm

Tack, för alla svar, liten hjälp på traven i alla fall. Nu blir det till att hitta en nybörjarbil då.

Kamremmen på en fiat-peugeot-citroen från 88-93, hur ofta bör den bytas? Rekommendationer.

Kolla med serviceverkstan eller generalagenten för aktuellt bilmärke.

Fiat rekommenderar fem år eller 5 000 mil vilket som inföll först på en Fiat -01. Jag vet inte om detta skiljer mellan årsmodeller men skulle inte tro det.

Hej.
Dieslarna kanske har kamrem, vad vet jag?
Men bensinarna som hade 2-liters Peugeotsnurror var stötstångsmotorer.
M.v.h Åke

Vad är det för bultmönster på en FIAT?
Ser för taskiga ut originalplåtisarna.
:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen