• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lite funderingar och frågor ang DÄCK

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Igår skulle jag kolla luften i däcken på HB.
Det står att det ska va bak 5,5 fram 5.
Det var bak ca 5 fram ca 4,5.
Efter att jag fyllt på så känns hela HB mycket stötigare vid minsta lilla brunnslock. Kan jag släppa 0,5 kg utan att däcken slits fel?
Sedan började jag leta efter Reservdäck hittade inget men hittade denna se bild...... Tysk instruktion, är det nån däck reparations kit? går den att använda flera gånger?

Till sist,,, Köpte en kia sportage för ca 2 månader sedan, fick med sommar däck och har skiftat nu. men firman har fyllt 3,0 i däck som ska ha 2,3 fattar inte hur de rekommenderar ett tryck men skälva fyller upp 0,7 mer?

Bilagor

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    524,4 KB · Visningar: 5
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    530,9 KB · Visningar: 8

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Lite funderingar och frågor ang DÄCK

Hej!
Den grejen är ganska bra.
Dels någon form av skum som i bästa fall kan fixa en pyspunktering.
Dels så har du en luftpump som kan nyttjas till annat. Det är bara att ta bort
"skumburken".
/ Frank

F

F.d. 58882

Guest

Japp, det är ett reparatonskit, jag har samma i min V60. Den fungerar på samma sätt som däckreparationsflaskorna. Kolla så att du har en behållare med reparationsvätska. Har du inte det om du får punktering blir det till att gå.

Bennie

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Hur ofta exploderar däcken?

Lösningen med kompressor och skum spar ganska mycket vikt, gissningsvis cirka 25kg. Många kommer att skriva att det är absolut nödvändigt att ha med ett reservhjul eftersom man inte kan köra vidare annars om ett hjul skulle explodera eller få ett hål som är för stort att lagas med skum.

Personligen tror jag inte att det händer så ofta så länge däcken är någorlunda färska. Jag kör på odubbade vinterdäck året runt vilket gör att däcken byts oftare än om jag hade sommar- och vinterdäck.

Senaste gången jag hade punka var på däck som var sprillans nya och bara rullat 35 mil. En liten förrädisk skruv på en parkering orsakade en pyspunka. Jag slapp dock att använda skummet eftersom jag stod nära en mack där jag kunde pumpa upp däcket och sedan köra till en däckverkstad.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026

Dumma jag gick ut för att leta efter domkraft i HB,, Klart att det inte finns nån när det inte finns reservdäck!!:swoon:

J

Jarn

Guest

Dumma jag gick ut för att leta efter domkraft i HB,, Klart att det inte finns nån när det inte finns reservdäck!!:swoon:

När jag ringde bilfirman för att säga att domkraften saknades på min då nyinköpta personbil, då fick jag samma svar...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Domkraft skall nog ingå i bilen. Jag har för några år sedan läst mig till att när reparationssatsen skall användas skall hjulet lyftas och vara frihängande innan kompressor och skum används. När däcket fått några kilo tryck kan man köra till en mack och pumpa till rätt tryck. Detta var visserligen något som stod på instruktionen till en lös burk med skumlagning, Biltema tror jag det var, men gäller kanske också den här ovan avbildade.

F

F.d. 55331

Guest

Hej!

Tror inte jag har någon kompressor. Har letat överallt bl.a. under under passagerarstolen men nix.

Tips!
Som tur är har jag en assistansförsäkring. Kostar inte många hundralappar om året och jag har redan haft användning för den mer än en gång när t.ex. bilbatteriet hade lagt av. Framför allt skönt att ha när man åker i utlandet.

/Peter

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Vi har oxå både repkit&domkraften under passargerarstolen på vår nya bil
Gun

Toppen