• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite fotonyheter!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Lite fotonyheter!

Hej Ludde!
Jag läste om den igår, verkar vara en fin kamera, utvecklingen går onekligen framåt vad gäller fototekniken enda nackdelen är väl priset, men "smakar det så kostar det" ju!

Ha de

//Pilot
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lite fotonyheter!

Jag tittade lite på Adobes hemsida om Lightroom 4 men det verkar inte vara så värst mycket nytt för oss som plåtar stillbild. Frågan är dock hur priset för en uppdatering från LR3 till LR4 blir och hur det blir om jag hoppar över LR4 och väntar på LR5. Finns det risk att jag då måste köpa nytt?
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Lite fotonyheter!

Mja, kanske inte riktigt.
Husbil=njutning,fritid,mys och avkoppling.
Kamera=arbete,verktyg och inkomstkälla.

Ha kört kombinationen Nikon D3 och D700 ganska länge nu.
Båda utan filmfunktion.
D4 skall vara en hejare på den punkten, det skall bli kanonkul!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite fotonyheter!

Jag tittade lite på Adobes hemsida om Lightroom 4 men det verkar inte vara så värst mycket nytt för oss som plåtar stillbild. Frågan är dock hur priset för en uppdatering från LR3 till LR4 blir och hur det blir om jag hoppar över LR4 och väntar på LR5. Finns det risk att jag då måste köpa nytt?

Fast det verkar som man numera kan ställa vitbalans mycket enklare, skuggupplättning har blivit grymt bättre m.m. Kolla på den tutorialen som handlar om develop.

Jag vet inte nåt om priser o uppgradering. Tror inte man kan hoppa över en version...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite fotonyheter!

Jag är också sugen på D4:an, det finns många förbättringar vad beträffar filmdelen. Jag har ju d3s som jag har filmat med.
Blir nog ett leasingavtal i så fall.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Lite fotonyheter!

Ludde
Ringde en polare på Nikon service, han skulle kolla och återkomma ang. batteri.
När det gäller Lightroom håller jag med, kanske inte några revolutionerande nyheter men mycket smågodis.
Att stå över en programuppdatering som yrkesfotograf finns i alla fall inte i min värld.
Skall ladda hem betan i helgen och testköra den på ett eventjobb jag gjorde i går. 3200 och 6400 iso hela kvällen. Brushanteringen skall ju vara så mycket bättre.
Återkommer när jag vet något om batteriet.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Lite fotonyheter!

Det är klart att jag blir sugen på en D4. Jag köpte min D3s för drygt ett år sen, dessutom håller jag även på med Leica M9.
Problemet med Leica är tillgången på objektiv. Efterfrågan på ljusstarka gluggar är stor, tillgången är däremot obefintlig.
Sedan mars-april 2011 finns inga ljusstarka normalobjektiv på marknaden. Efterfrågan är större än Leicas tillverknings-kapacitet.
Alla objektiv monteras för hand. Olika glassorter med olika egenskaper med sfäriska och a-sfäriska slipningar används för linserna.
Jag står på väntelistan till ett objektiv som har en prislapp som motsvarar en D4. Därför väntar jag med D4n ett tag. Man kan inte ha allt!
 
Toppen