• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det var ju lite blåst igår och det låg på mot den sidan som kylen och ugnen är och det är lite dragigt vid skarvarna men är det slarvigt tätat eller normal ventilation ?
Vi har vinterluckorna på yttersidan monterade .
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

Hej!

Det måste vara tätt på alla sidor om kylen in mot boutrymmet. Särskilt under och på sidorna, så att ett eventuellt gasolläckage inte rinner in i bilen. Det borde innebära att det inte kan blåsa där. Om det drar där så måste du täta.

Frågan är öm det är uppe vid spisen som det drar in?
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

Hej!
Jag har haft bilen inne på verkstad tre gånger i år för reparation av kylen (vi har ju samma bilmodell).

Sista, eller senaste ska jag kanske skriva, drabbades kylområdet av mycket kraftigt drag. Det blåste kuling rakt mot sidan och anledningen till att det drog kraftigt inne i bilen var, visade det sig när jag lämnade in bilen igen, att montören inte hade skjutit in kylen maximalt. Han fick också kolla en extra gång så att tätningslisterna var oskadade mellan kylens baksida och väggen.

Efter detta funkar det oklanderligt. Thetford skriver i sina monteringsanvisningar för kylen och betonar hur extremt viktigt det är att det är absolut tätt mellan kyl och kaross just för att gas inte ska kunna läcka in i boutrymmet.
Hälsningar från gutarnas ö,
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

Det är väl mera på baksidan mot väggen så att gasolen får syre samt att bakdelen på kylskåpet svalkas av lite så det inte får jobba för hårt .
Men jag tänkte/trodde det även skulle vara lite ventilationi eftersom det är så original men slarv sätter sina spår ....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

Då blir det att täta lite , tusen tack för alla svar.

Täta är nog bra och nödvändigt, men använd inte fogskum eller någon annan tätningsmassa. Fick höra att detta förekom av firman, där jag provtryckte min gasolanläggning. Med utböjda träväggar eller fastlimmat skåp som följd. Kylskåpet skall ju lätt kunna tas bort.
Roadglider
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

Hehe , den var bra ... tar man fogskum så lär man väl aldig få ut det .
Det är ju inte många mm glipa som krävs för att det skall "blåsa" in men skall se vad jag kan hitta på men helst skulle man ju ta det ifrån bakdelen på kylskåpet så man stoppar det innan det kommer till väggen .

Är det någon som lossat på luckorna på sidan för det verkar ju vara snabbfästen eller ?
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

har du samma luckor som jag skjuter man bara plastklips åt sidan..
satte ny alutejp själv i söndags när ja va inne i hallen med bilen..
köpte på mekonomen, tål 130grader,det brinner ju inte på tejpen direkt..
den där tejpen är j skör minst sagt,det minsta rörelse och den går sönder
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Lite dragigt vid kyl och ugn , normal ventilation ?

Till vårt Dometic-kylskåp finns två olika installationmetoder.
Den ena genom sk läpptätningar som tätar kylskåpet baktill mot intilliggande väggar samt golvet och upptill med en plåt med en läpptätning.
Den andra med en kåpa, som tätar kylskåpets alla sidor mot ytterväggen.
Vilken metod du har, är möjliigt att se från de lätt borttagna ventilationsgallren. Bara lossa fästsättninglåsen.
När jag tog bort vårt kylskåp, var den övre plåten (den första metoden) i princip bara medskickad och jag fick fästa den med ett antal korta skruvar i väggarna för att få det hela tätt. Jobbade via ventillationsöppningarna.
Man kan säkert försiktigt täta en liten springa även med silvertejp om så behövs för sidoväggarna är ju synliga och av trä, så dom brinner ju också.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen